مهر ۰۸, ۱۴۰۰ ۰۹:۵۵ Asia/Dushanbe
  • دولت طالبان از شروع عملیات ضد گروه تروریستی داعش در افغانستان خبر داد
    دولت طالبان از شروع عملیات ضد گروه تروریستی داعش در افغانستان خبر داد

دولت طالبان از شروع عملیات ضد گروه تروریستی داعش در افغانستان خبر داد .

دولت طالبان در افغانستان اعلام کرد ، در عملیات نیروهای طالبان ضد داعش در  استانهای ننگرهار در (شرق افغانستان) و کابل شماری از افراد این  گروه تروریستی دستگیر شدند .

طالبان پیش از این اعلام کرده بودند، اعضای گروه داعش چالشی در برابر طالبان نیستند. طالبان پس  از به قدرت رسیدن در افغانستان از 15 اوت تاکنون ، شمار زیادی از افراد داعش را دستگیر کردند .

اعلام آغاز عملیات طالبان علیه گروه تروریستی داعش در افغانستان در چارچوب وعده ای است که پس ازتسلط طالبان بر کابل ، این گروه به مردم این کشور داد که از طریق مقابله با هر گونه تهدید و ناامنی ،امنیت را برای آنان تامین خواهد کرد.

تا پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان دو روایت شامل رقابت یا همکاری این گروه با داعش در این کشور مطرح بود که مدارک و شواهد موجود همکاری بین این دو گروه را تایید نمی کرد.

البته به طور طبیعی هم این تحلیل وجود داشت که داعش و طالبان در افغانستان رقیب یکدیگرهستند و هر یک از آنها برای تبدیل شدن به قدرت بی مدعی  در تحولات و درگیری های این کشور، تلاش می کردند.

 در سال های اخیر که پای گروه تروریستی داعش به افغانستان باز شد، گمانه قدرت یابی این گروه در این کشور طرفداران  چندانی نداشت و با توجه به سابقه و ریشه فکری و اجتماعی طالبان در افغانستان،پیش بینی می شد که این گروه بر سایر گروه ها  از جمله داعش که برای کسب قدرت می جنگند، غلبه کند.

تسلط طالبان بر کابل پس از به کنترل درآوردن همه ولایات افغانستان (به جز پنجشیر) نشان داد که این گروه در رقابت با داعش توانسته زمام امور را در این کشور در اختیار بگیرد .

در حال حاضرنیز طالبان درمقام تشکیل دهنده دولت جدید افغانستان، تکلیف دارد  که با انواع مختلف تهدیدها و ناامنی ها در این کشور مقابله کند و به مطالبه مردم افغانستان برای برقراری امنیت پاسخ فوری ومثبت بدهد.

برهمین اساس است که دولت طالبان در افغانستان از شروع  عملیات نیروهای این گروه ضد داعش در این کشور به خصوص در مناطق شرقی خبرداده است.

درسال های اخیر ولایت ننگرهار در شرق افغانستان به پایگاه اصلی داعش در این کشور تبدیل شد و البته عملیات های مرگبار این گروه تنها به شرق افغانستان محدود نبوده است و برخی ولایات و همچنین شهرکابل نیز هدف حملات تروریستی و خونین داعش بوده است.

طالبان که در شرایط کنونی خود را فاتح نبرد با آمریکا  و ناتو و همچنین دولت سابق افغانستان به رهبری محمد اشرف غنی می دانند، ادامه ناامنی و شرارت از سوی گروه تروریستی داعش  در این کشور را دارای تبعات منفی برای حکومت خود ارزیابی کرده و درصدد برخورد با داعشی ها در سراسر افغانستان هستند.

اگر چه برخی محافل سیاسی در افغانستان،عملیات طالبان ضد داعش را دارای واقعیت نمی دانند اما باید توجه داشت که داعش تا قبل از تسلط طالبان بر کابل،ابزاری برای تضعیف دولت سابق این کشور بود که می توانست در جهت اهداف این گروه باشد اما در حال حاضر که طالبان قدرت را در اختیار دارد ادامه فعالیت داعش  می تواند برای طالبان چالشی قابل توجه باشد.   

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه