اسفند ۰۸, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۶ Asia/Dushanbe
  • نیروهای طالبان در مناطق مختلف افغانستان با مردم بدرفتاری می کنند
    نیروهای طالبان در مناطق مختلف افغانستان با مردم بدرفتاری می کنند

در دولت طالبان علاوه بر آنکه مردم با تهدیدات گروه های تروریستی از جمله داعش مواجه هستند، اقدامات خودسر نیروهای طالبان نیز موجبات ناامنی را فراهم کرده است.

 ساکنان شهر شولگره Sholgara در ولایت بلخ به اقدام طالبان در تخریب مغازه ها اعتراض کردند. به گفته مردم شهر شولگره، این اقدام طالبان که خسارت سنگینی برجای گذاشته، با تهدید و اعمال زور انجام گرفته است.

به گفته آنان، شهردار طالبان در ولسوالی شولگره بدون تفاهم و رضایت با صاحبان مغازه ها با تهدید و زور محل کسب و کار آنان را تخریب و ویران کرده است. پیش از این نیز اقدام مشابه طالبان، اعتراض ساکنان شهر بلخاب را موجب شده بود.

در حالی که اقدامات خودسرانه نیروهای طالبان در ویران کردن برخی مغازه ها در ولایت بلخ اعتراض مالکان را در پی داشته است، دولت طالبان از تدابیر خود برای مقابله با افراد مسلحی که با راهزنی و سرقت، ناامنی ایجاد می کنند، خبر داده است. 

دولت طالبان در بیانیه ای اعلام کرد، عملیات پاکسازی برای نابودسازی دزدان، آدم‌ربایان و"عناصر شرور" در مناطق مختلف افغانستان را آغاز کرده است و تا نابودی تبهکاران این عملیات ادامه خواهد داشت.

با گذشت شش ماه از حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان، مردم این کشور با جلوه های متعددی از خشونت و برخورد های خشن نیروهای این گروه در شهرها و ولایات افغانستان مواجه هستند.

در ماه های اخیر، گزارش مختلفی منتشر شده است که نشان می دهند، نیروهای طالبان در مناطق مختلف افغانستان با مردم بدرفتاری می کنند که تخریب مکان های کسب و کار برخی از مردم ولایت بلخ از سوی نیروهای این گروه مصداقی از بی توجهی به حقوق مالکانه آنان و دامن زدن به نارضایتی عمومی است.  

در حالی که از یکسو شماری از مردم افغانستان از بدرفتاری و مواجهه خشن نیروهای طالبان شکایت دارند، از سوی دیگر دولت طالبان از برنامه خود برای مهار دزدان، آدم ربایان و و عناصر شرور خبر داده است که این مسئله نوعی تضاد در نحوه برخورد این گروه با موضوع امنیت و ناامنی را نشان می دهد.   

انتظار مردم افغانستان این است که دولت طالبان قبل از آنکه با افراد مسلح متجاوز به حقوق آنان برخورد کند، باید با ضابطه مند کردن نحوه برخورد نیروهای خود با مردم، زمینه هر گونه بد رفتاری و خشونت  از سوی افراد طالبان را برچیند و اجازه ندهد که این نیروها به بهانه ایجاد امنیت، با خودسری ناامنی را در این کشور گسترش دهند.

البته همه مردم افغانستان از هر برنامه ای که دولت طالبان برای مبارزه با راهزنان، افراد شرور و سارقان که در شرایط بد اقتصادی این کشور این اقدامات افزایش قابل توجهی پیدا کرده است، استقبال می کنند اما این سازوکار را ناکافی، و شرط لازم را برقراری امنیت، اصلاح اقدامات نیروهای طالبان و برخورد با نیروهای خودسر این گروه می دانند.

البته مطالبه مردم افغانستان از دولت طالبان ابعاد بزرگ و مهمتری دارد و آنان خواستار آن هستند که این گروه در فضای سیاسی و اجتماعی این کشور گشایشی ایجاد کند تا زمینه برای مشارکت مردم در عرصه قدرت در افغانستان فراهم شود.

تشکیل دولت فراگیر با حضور و نقش افرینی همه اقوام افغانستان، بزرگترین خواسته مردم افغانستان از گروه طالبان است که جامعه جهانی ضمن حمایت از آن، بر شکل گیری چنین شرایطی تاکید دارد.

 

 

کلیدواژه