بهمن ۰۱, ۱۴۰۲ ۱۷:۰۷ Asia/Dushanbe
  •  تاکید نظام‌های قضایی ایران و افغانستان برای گسترش همکاری
    تاکید نظام‌های قضایی ایران و افغانستان برای گسترش همکاری

 معاون امور بین الملل قوه قضائیه ایران و معاون وزارت دادگستری افغانستان بر تقویت همکاری در حوزه قضایی تاکید کردند.

به گزارش ایرنا،«کاظم غریب‌آبادی» معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ایران در دیدار با «عبدالغنی فایق» معاون وزارت دادگستری حکومت طالبان در کابل گفت، تهران مصمم به انتقال زندانیان افغانستانی از ایران به افغانستان و فراهم کردن تسهیلات مناسب برای مهاجران این کشور در ایران است.
غریب‌آبادی افزود، جمعیت بسیار زیادی از اتباع افغانستانی در ایران حضور دارند و به همین خاطر گاهی اوقات چالش‌ها، مشکلات و مسائلی پیش می‌آید از این‌رو نیاز است دو نظام قضایی ایران و حکومت طالبان افغانستان به ویژه در حوزه قضایی و حقوقی و کنسولی با یکدیگر روابط داشته باشند.
معاون وزارت دادگستری حکومت افغانستان نیز با ابراز خرسندی از سفر هیئت ایران به آن کشور گفت، شایسته است بین دو کشور در حوزه های مختلف از جمله قضایی همکاری باشد.
سال گذشته هیأت دادستانی کل طالبان به رهبری «مولوی شمس‌الدین پهلوان» عازم ایران شد که در این دور از گفت و گوها میان مقامات تهران و کابل، ۸۵۷ زندانی افغانستانی از سوی جمهوری اسلامی ایران به مقامات طالبان تحویل داده شد.
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران که به دعوت رئیس شورای قضایی افغانستان در صدر هیاتی به این کشور سفر کرده است، روز گذشته نیز «مولوی امیرخان متقی» سرپرست وزارت امورخارجه حکومت طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.


در این دیدار که «حسن کاظمی قمی» سفیر ایران در افغانستان نیز حضور داشت، طرفین درباره موضوعات مختلف از جمله مقابله جدی با تروریسم و گروه‌های تکفیری و تشکیل کمیته مشترک قضایی، انتقال تجربیات قضایی ایران به افغانستان، انتقال محکومان و استرداد مجرمان گفت‌وگو کردند.
 

کلیدواژه