اسفند ۲۰, ۱۴۰۰ ۰۰:۳۶ Asia/Dushanbe
  • «حامد کرزی»: آمریکا عامل بدبختی مردم افغانستان شده است
    «حامد کرزی»: آمریکا عامل بدبختی مردم افغانستان شده است

رییس جمهوری پیشین افغانستان، حضور بیست ساله نظامیان آمریکایی در آن کشور را عامل عقب ماندگی و بدبختی مردم کشورش دانست .

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور حمله کردند و این اشغالگری باعث  جنگ، درگیری و نابودی زیر بناهای اقتصادی افغانستان شده و ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر هم افزایش یافته است .

در نهایت نظامیان تروریست آمریکایی پس از 20 سال اشغالگری، اواخر ماه اوت 2021 با خفت و شکست از افغانستان خارج شدند  . 

به گزارش روز پنج شنبه خبرگزاری صدای افغان ( آوا )، «  حامد کرزی » ؛ رییس ‌جمهوری پیشین افغانستان گفت : آمریکا با حضور نظامی‌اش در ۲۰ سال گذشته  در افغانستان موجب «درد سر عظیمی برای مردم افغانستان» شده است .

کرزی افزود ، آمریکایها با شعار مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند، «اما برعکس شد» زیرا از تروریستها حمایت کرده اند .

رییس جمهوری پیشین افغانستان همچنین تخصیص بخشی از دارایی‌های افغانستان به قربانیان یازدهم سپتامبر از طرف آمریکا را  غیرعادلانه، ظالمانه و نادرست خواند و گفت ، آمریکا باید این دارایی ها را به مردم افغانستان برگرداند .

هم اکنون افغانستان به دلیل تحریم ها و مصادره داریی های این کشور از طرف آمریکا با بحران انسانی و اقتصادی مواجه شده است .

از زمان به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان 15 اوت 2021 ، غرب و در صدر آن آمریکا  افغانستان را تحریم کرده اند و واشنگتن حدود 10 میلیارد دلار از دارایی های افغانها را بلوکه و مصادره کرده است .

رئیس جمهوری پیشین افغانستان همچنین گفت:  اوکراین باید از افغانستان درس بگیرد و نباید اجازه دهد قدرت‌های بزرگ در آنجا جنگ نیابتی راه بیاندازند .

اقدامات تحریک آمیز غربی ها در صدر آن آمریکا در اوکراین ، بلاخره به جنگ و درگیری  در این کشور منجر شده است   .

دولت روسیه از بیش از دو ماه پیش بسته پیشنهادی خود برای ضمانت‌های امنیتی را به آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو )تحویل داد که عدم عضویت اوکراین در ناتو و خروج نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا را شامل می‌شد.

با این حال مقامات غرب به پیشنهادات روسیه پاسخ منفی داده و مقامات اوکراین نیز از گفت‌وگو درباره اجرای توافق مینسک از جمله آتش‌بس میان نیروهای کی‌یف و مناطق شرق اوکراین را رد کردند و درنهایت عملیات روسیه در اوکراین 24 فوریه آغاز شده است.

«حامد کرزی» رئیس جمهور پیشین افغانستان تصریح کرد ، کشورهایی مانند افغانستان و اوکراین نباید در بازی‌های ابرقدرت‌ها دخیل شوند زیرا پیامد حضور در این بازی‌ها کاملا به ضرر مردم است و موجب نابودی می شود .

« حامد کرزی » ضمن هشدار درباره عواقب ورود جنگجویان خارجی به اوکراین برای جنگ با روسیه گفت ، این اقدام کاملا به ضرر اوکراین است زیرا مردم افغانستان همچنین اقدامی را تجربه کرده اند که تبعات آن با عث نابودی زیر ساخت های این کشور شده است .

کلیدواژه