شهریور ۰۵, ۱۴۰۲ ۰۹:۰۴ Asia/Dushanbe
  • تاکید واشنگتن بر حضور نظامی دائمی آمریکا در غرب آسیا+ نظر کارشناس
    تاکید واشنگتن بر حضور نظامی دائمی آمریکا در غرب آسیا+ نظر کارشناس

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در مصاحبه‌ای ادعا کرد که ارتش این کشور هرگز از غرب آسیا خارج نخواهد شد.

ژنرال مارک میلی

این مقام عالی نظامی آمریکا در پاسخ به سؤال مجری، گفت: «خاورمیانه برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است و نمی‌توان تصور کرد که آمریکا منطقه را ترک کند، این اتفاق هرگز نخواهد افتاد».

به گفته مارک میلی، تعداد نیروهای آمریکایی در غرب آسیا بنا بر «حجم تهدید» کم یا زیاد می‌شود. او سپس همچون دیگر مقامات آمریکا تروریسم و داعش را بهانه حضور نظامی در عراق و سوریه اعلام کرد و گفت: «داعش و ایدئولوژی آن علی‌رغم پایان خلافت هنوز از بین نرفته‌اند و همچنان برخی تروریست‌ها هستند که در بیابان سوریه و تا حدودی در عراق تردد می‌کنند و این تهدیدی برای اردن است».او افزود: «اگر ارتش آمریکا به یک باره اقدام به خروج از منطقه کند، تروریست‌ها بار دیگر خود را بازیابی کرده و توانمند می‌شوند». ااظهارت مایک میلی در باره ازافزایش فعالیت داعش در سوریه در حالی است که بسیاری از منابع نظامی و امنیتی روسی و سوری معتقدند که آمریکا دست به تجهیز و آموزش داعش در بیابان‌های مرکزی و شرقی سوریه می‌زند.

تاکید بالاترین مقام نظامی آمریکا بر حضور دائمی نظامی ایالات متحده در غرب آسیا با توجه به تحولات چند سال اخیر در این منطقه از یک سو و تردید متحدان منطقه ای واشنگتن در باره پایداری آمریکا بر تعهدات دفاعی خود صورت گرفته است. خروج فاجعه بار و در واقع فرار نظامی آمریکا از افغانستان تاثیر بسیار منفی بر متحدان منطقه ای واشنگتن برجای گذاشته و موجب بدگمانی فزاینده آنها به ویژه برخی کشورهای  جنوب خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات به پایبندی آمریکا در قبال امنیت این کشورها شده است. همین امر موجب چرخش عربستان سعودی و امارات به سوی رقبای جهانی ایالات متحده به ویژه چین شده و اقداماتی مانند عضویت این دو کشور در گروه بریکس در همین راستا صورت گرفته است.در عین حال عادی سازی روابط عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین زنگ خطر را برای واشنگتن در باره از دست دادن نفوذ منطقه ای خود به صدا درآورده است. بدین ترتیب اکنون دولت بایدن ناچار است تا با اعزام مقامات ارشد خود به عربستان سعودی مدام به مقامات ارشد ریاض در باره تداوم حمایت واشنگتن از این کشور اطمینان خاطر دهد. از زمان ازسرگیری روابط ایران و عربستان، مقامات آمریکایی از جمله ویلیام برنز مدیر سازمان سیا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا بارها بطور محرمانه و آشکار به عربستان سفر کرده‌اند. هم چنین واشنگتن به تحرکات سیاسی خود با ریاض شدت بخشیده و در پی دیدار وزیر امور خارجه ایران با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی،  جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در پی دیدار با او است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژونال در اوایل اوت 2023 در گزارشی نوشت: «به گفته مقامات آمریکایی، ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی بر روی شرایط کلی گسترده توافق عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای امتیازاتی به فلسطینی‌ها، تضمین‌های امنیتی ایالات متحده آمریکا و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی به توافق رسیده‌اند.»این مساله نشان می دهد که واشنگتن  در پی انعقاد پیمان دفاعی با ریاض است.

بهانه اصلی آمریکا برای تداوم استقرار نیروهای نظامی خود در غرب آسیا ، ادعای تهدید از سوی ایران و متحدانش در منطقه علیه شرکای منطقه ای ایالات متحده است. این مساله در چارچوب مفهومی به نام ایران هراسی مدتها است که دستاویز اصلی واشنگتن برای توجیه حضور نظامی در غرب آسیا به ویژه در خلیج فارس از یک سو و فروش های تسلیحاتی دهها میلیارد دلاری به کشورهای منطقه است. براساس گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم، آمریکا بزرگترین صادر کننده تسلیحات به عربستان سعودی و امارات است.در واقع حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و اقدامات تحریک آمیز آن در منطقه بزرگترین منشا تهدیدات امنیتی در خلیج فارس است.ضمن اینکه متحدان منطقه ای واشنگتن نیز اقدامات بی ثبات کننده خود در غرب اسیا را تداوم بخشیده اند. از جمله رژیم صهیونیستی حملات متعددی علیه سوریه انجام می دهد ودرعین حال مدام تهدید به حمله هوایی به تاسیسات  هسته ای ایران می کند.

در عین حال اظهارات مقام‌های آمریکایی از جمله «مارک میلی»در باره حضور نظامی در غرب آسیا در حالی مطرح شده که واشنگتن در سال‌های گذشته در نتیجه رقابت با چین عملا توجهش را به دیگر مناطق دنیا از جمله غرب آسیا کاهش داده و بر منطقه ایندو پاسیفیک (هند آرام) که بسیار گسترده بوده و نقطه ثقل سیاست  واقتصاد جهانی در قرن بیست و یکم محسوب می شود تمرکز کرده است./

کلیدواژه