دی ۲۴, ۱۴۰۲ ۰۹:۳۶ Asia/Dushanbe
  •  اجماع یمنی‌ها علیه ائتلاف آمریکایی
    اجماع یمنی‌ها علیه ائتلاف آمریکایی

حمله آمریکا و انگلیس علیه یمن با واکنش گسترده مردم و هشدار مقامات یمنی مواجه شد.

آمریکا و انگلیس در ساعات اولیهی بامداد دیروز جمعه از طریق هوا و دریا علیه یمنی‌ها حملاتی را انجام دادند. این عملیات ۶۰ هدف در ۱۶ مراکز وابسته به ارتش یمن را هدف حملهی هوایی قرار داده و در این حمله بیش از ۱۰۰موشک هدفمند به کار گرفته است. 
آمریکا و انگلیس، صنعا و استانهای الحدیده، تعز، حجه و صعده را با موشک هدف قرار دادند. در این حملات ۵ نفر از نیروهای مسلح یمن شهید و ۶ نفر دیگر زخمی شدند.
ادعای آمریکا و انگلیس این است که این حملات در واکنش به اقدام یمنی‌ها علیه کشتی‌های عازم اراضی اشغالی انجام شد.


نیروهای یمن از ماه دوم جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه با پرتاب موشک و پهپاد به سمت بندر ایلات در جنوب مناطق اشغالی و همچنین مانع شدن از عبور کشتی‌های باری به مقصد اسرائیل، تلاش کرده‌اند تا تل آویو را برای توقف جنگ غزه تحت فشار قرار دهند و اکنون ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ بدنبال آن است که با فشار به یمنی‌ها مانع از حمایت آن‌ها از غزه شود.

با این حال، برداشت واشنگتن نادرست بود زیرا این حملات با اجماع یمنی‌ها برای مواجهه با ائتلاف آمریکایی و ادامه حمله‌ها علیه رژیم صهیونیستی همراه شد. شهروندان یمنی در صنعا ظهر جمعه با مشارکت در راهپیمایی میلیونی آمادگی خود را برای ادامه نبرد با آمریکا و حمایت از مردم غزه در مقابل رژیم اشغالگر قدس اعلام کردند.
«محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع یمن نیز شامگاه جمعه، به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت یمن آماده ایستادگی در برابر دشمن و پاسخگویی است و این یمن است که در دریای سرخ و دریای مکران دست برتر را دارد. محمد ناصر العاطفی همچنین گفت: بارها و بارها هشدار دادیم که دریای سرخ برای رژیم دشمن صهیونیستی دیگر ممنوعه شده است.
محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هم شامگاه جمعه از آمریکا و انگلیس خواست که محاسباتشان را بازنگری کنند و در این خصوص از تجربیات گذشته خود استفاده کنند.
همزمان با حمایت مردم یمن از اقدام علیه رژیم صهیونیستی، نمایندگان کنگره آمریکا با اعلام نگرانی از ورود کشورشان به یک جنگ جدید، تاکید کردند که کشورشان تاب ورود به این جنگ را ندارد.
«رو کانا»، «والری هاول»، «رشیده طلیب»، «مارک پوکان» و سناتور جمهوری خواه «رند پال» از جمله نمایندگان کنگره بودند که اعلام کردند واشنگتن نمی تواند درگیر جنگ دیگری شود.‌
واقعیت این است که حملهی آمریکا و انگلیس به یمن در ادامه نسل‌کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی است.
ادامه این حمله ها میتواند تأثیرات عمیقی بر تحولات منطقه داشته باشد و باعث افزایش تنشها در منطقه شود. بنابراین هرگونه استمرار وضعیت جنگی در دریای سرخ منوط به نوع و شدت پاسخ انصارالله ارزیابی میشود.

کلیدواژه