شهریور ۲۲, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۹ Asia/Dushanbe
  • واکنش های منطقه ای به خیانت دولت بحرین به جهان اسلام

اقدام رژیم آل خلیفه در بحرین در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با واکنش های گسترده ای در جهان اسلام رو به رو شده است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از رسانه های منطقه ای، وزارت خارجه ترکیه بامداد شنبه با صدور بیانیه‌ای عادی‌سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی را محکوم و تاکید کرد: این اقدام، اسرائیل را به ادامه رویه‌های نامشروع در قبال فلسطین و تلاش‌هایش برای دائمی‌ کردن اشغال اراضی فلسطینی ترغیب خواهد کرد.

وزیر امورخارجه اردن هم  با محکومیت این اقدام، شرط صلح عادلانه و فراگیر را پایان اشغالگری صهیونیست ها و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف دانسته و گفته است: هیچ صلح عادلانه و امنیت و ثبات فراگیری وجود نخواهد داشت مگر اینکه همه حقوق مشروع مردم فلسطین به دست آید که مهمترین آنها حق آزادی و حق داشتن کشوری مستقل و دارای حاکمیت بر تمام قلمرو ملی فلسطین است.

دفتر سیاسی انصار الله یمن نیز با تاکید بر اینکه رژیم‌های سازشگر با صهیونیست‌ها، نماینده ملت‌هایشان نیستند اعلام کرد: رژیم بحرین از جمله رژیم های سرسپرده آمریکا و اسرائیل است که پیوستن علنی خود را به قطار عادی سازی روابط اعلام کرده است. 

جمعیت عمل اسلامی بحرین نیز این توافق را جنایت و بزرگترین تهدید برای امنیت منطقه دانسته و اعلام کرده است رژیم صهیونیستی و رژیم آل خلیفه در سرکوبگری و نابودی، جعل تاریخ و به کارگیری تروریسم وجه تشابه دارند.

تشکیلات خودگردان فلسطین هم جمعه شب در اعتراض به اقدام خیانت آمیز رژیم آل خلیفه در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، سفیر فلسطین را از منامه فراخواند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" نیز با محکوم کردن این  اقدام رژیم آل خلیفه تاکید کرد: توافق بحرین و اسرائیل بر سر عادی‌سازی روابط اصراری است بر اجرای بندهای معامله قرن که به دنبال نابودی آرمان فلسطین است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم این توافق را نشان دهنده سرسپردگی رژیم بحرین به آمریکا دانسته و اعلام کرده است که شاه بحرین و دولتش طبق دستورات آمریکایی‌ها عمل می‌کنند.

"دونالد ترامپ" رییس‌ جمهوری آمریکا جمعه شب  در توییتر اعلام کرد: بحرین و اسرائیل بر سر عادی سازی کامل روابط  به توافق رسیده‌اند.

13 اوت نیز در پی تلاش‌های "ترامپ" برای تسهیل روند عادی‌سازی روابط  رژیم های عربی با رژیم صهیونیستی،  امارات و اسرائیل  بر سر عادی سازی کامل روابط دیپلماتیک به توافق رسیدند.

کلیدواژه