بهمن ۲۵, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۵ Asia/Dushanbe
  • ماه آینده میلادی جنگ یمن وارد هفتمین سال خود می‌شود
    ماه آینده میلادی جنگ یمن وارد هفتمین سال خود می‌شود

به نظر می‌رسد جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن وارد مرحله تازه‌ای شده است.

ائتلاف سعودی 26 مارس 2015 جنگ علیه یمن را آغاز کرد. علت اصلی این جنگ، نارضایتی آل سعود از روند تقویت موقعیت انصارالله در ساختار قدرت یمن بود. در واقع، انصارالله با حمایت از مطالبات مردمی یمن درصدد ایجاد دموکراسی واقعی در این کشور بود، اما ذات و هویت حکومت سعودی با دموکراسی و ایجاد حکومت مردمی در تضاد است. بر این اساس، جنگ غیرقانونی علیه یمن با هدف کنار گذاشتن و به حاشیه راندن انصارالله از یمن آغاز شد. ماه آینده میلادی این جنگ وارد هفتمین سال خود می‌شود. 

در آستانه پایان ششمین سالگی این جنگ، روند تحولات به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد جنگ وارد مرحله تازه‌ای شده است. تقابل عربستان و دولت نجات ملی یمن همچنان ادامه دارد. «سرتیب یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد پدافند هوایی این کشور یک فروند پهپاد CH4 ساخت چین متعلق به ائتلاف متجاوز را ساقط کرده است. این پهپاد در حال انجام اقدامات خصمانه در حریم هوایی یمن در  استان مأرب بوده که با موشک زمین به هوا هدف قرار گرفته و ساقط شده است. این در حالی است که ائتلاف سعودی تنها در دو روز گذشته شهرستان صراوح در استان «مأرب» را که شاهد پیشروی‌های نیروهای ارتش دولت نجات ملی است، ۲۵ بار بمباران کرده است.

در همین حال، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز به حملات خود علیه عربستان سعودی ادامه می‌دهد.

سرتیپ «یحیی سریع» پنجشبه‌شب در حساب توییتری خود با تأیید حمله موشکی به پایگاه هوایی «ملک خالد» عربستان سعودی نوشت: «یگان موشکی یک فروند موشک بالستیک که هنوز از آن رونمایی نشده است، به سمت «خمیس مشیط» شلیک کرد و پایگاه هوایی «ملک خالد» هدف قرار گرفت. موشک به دقت به این هدف اصابت کرده است».

یحیی سریع درباره علت عملیات موشکی  نیروهای یمن گفت: «هدف قرار دادن این پایگاه در پاسخ به ادامه تشدید حملات هوایی و زمینی متجاوزان و تداوم محاصره کشورمان یمن بوده است».

اگرچه این رخدادها در 6 سال جنگ بارها تکرار شد، اما اکنون اهداف خاصی پشت این وضعیت قرار دارد. دولت آمریکا به ریاست جو بایدن خواستار توقف جنگ علیه یمن شده و حمایت از ائتلاف سعودی را نیز متوقف کرده است. دولت سعودی با تداوم حملات درصدد است این پیام را منتقل کند که در موضع شکست قرار ندارد. از سوی دیگر، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز با تداوم حملات خود به آل سعود هشدار می‌دهد که تداوم جنگ به نفع ریاض نخواهد بود و بهتر است از هر گونه پیشنهادی برای توقف جنگ استقبال کند.

نکته مهم دیگر این است که تصمیم‌های دولت بایدن برای پایان دادن به جنگ علیه یمن ناشی از عواطف انسانی نیست بلکه بیش از همه ناشی از این است که این جنگ تاکنون دستاوردی نداشته و ادامه آن صرفاً تخریب بیشتر زیرساخت‌های یمن را در پی خواهد داشت و بر وزن شکست آمریکا در این جنگ نیز می‌کاهد. آمریکا حامی ائتلاف سعودی در این جنگ بود. از سویی بایدن درصدد است از جنگ یمن به عنوان فرصتی برای بهبود وجهه آمریکا در جهان بهره گیرد و با پایان دادن احتمالی به جنگ به این هدف دست پیدا کند. البته باید منتظر ماند و دید که آیا جو بایدن و دولت وی می‌توانند سیاست اعلامی را به سیاست اعمالی تبدیل کنند و از حرف به عمل برسند یا خیر؟

بیشتر بخوانید:

 

کلیدواژه