فروردین ۲۵, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۵ Asia/Dushanbe
  • نامه  سرگشاده استادان ادبیات فارسی به رییس جمهوری تاجیکستان

گروهی از استادان ایرانی زبان و ادبیات فارسی در مناطق مختلف جهان در نامه‌ای سرگشاده به امامعلی رحمان رئیس‌جمهوری تاجیکستان و رئیسان و نمایندگان مجالس این کشور به رسمیت شناختن نام زبان فارسی و بازگشت خط فارسی به تاجیکستان را خواستار شده‌اند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سایت  انجمن پارسی، گروهی از استادان زبان فارسی عضو سازمان  بین المللی انجمن پارسی با  ارسال نامه سرگشاده ای به  رییس جمهوری، روسای مجالس نمایندگان  و ملی و اعضای  پارلمان تاجیکستان به رسمیت شناختن  زبان  فارسی را در این کشور خواستار  شده اند. 

 در این نامه  تاکید شده است که  تا سال 1925  زبان مردم  فرارود فارسی بوده است و از رودکی تا عینی به این  زبان نوشته اند.

همچنین از مقامات تاجیکستان خواسته شده است  که  برای پاسداشت  وحدت  ملی تاجیکستان، رشد خود شناسی ملی و سربلندی تاجیکان، حفظ  میراث معنوی، تداوم  بالندگی ، گسترش شکوفایی و مشارکت در افتخارات فرهنگی فارسی  گویان جهان،  نام درست و راستین  زبان  تاجیکان  که  پارسی است  به  رسمیت شناخته  شود.

اولین بار در سال 1989 و دوران حکومت  شوروی، هنگام  تصویب  قانون زبان  رسمی تاجیکستان در پارلمان وقت  این کشور  نام رسمی زبان  تاجیکان،  فارسی تاجیکی عنوان شد که بعدها به تاجیکی  تغییر یافت.

همچنین  باید  در دوره ای 10  ساله از سال 1995  در تمامی مدارس این کشور تدریس خط  فارسی آغاز می شد اما  به  دلیل جنگ  داخلی این  برنامه عملی نشد. 

 

کلیدواژه