آبان ۱۳, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۰ Asia/Dushanbe
  • فشار واشنگتن برای تمدید فعالیت خبرنگاران رادیو آزادی در تاجیکستان

شماری از اعضای کنگره آمریکا در هفته‌های اخیر با ارسال نامه‌هایی برای رییس جمهوری تاجیکستان، برای تمدید اعتبارنامه ۹ خبرنگار "رادیو آزادی"حکومت این کشور را تحت فشار قرار داده اند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای  خراسان به نقل از ایرنا؛ وزارت امور خارجه تاجیکستان که ۳۱ اکتبر و پیش از مهلت اول نوامبر، اعتبارنامه‌های هفت خبرنگار بخش تاجیکی رادیو اروپای آزاد موسوم به رادیو آزادی  وابسته به آمریکا را تمدید کرد، هنوز اعتبارنامه‌های دو خبرنگار و ۱۱ نفر از افراد مرتبط با بخش تاجیکی رادیو آزادی را تمدید نکرده است.

در همین ارتباط، آدام شیف و استیو چابوت روسای کمیته آزادی مطبوعات مجلس نمایندگان آمریکا  در نامه‌ای به امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان، از تاخیر در تمدید اعتبارنامه خبرنگاران رادیو آزادی ابراز گلایه کردند.

هفته گذشته نیز چهار نفر از سناتورهای آمریکا در نامه‌ای به رئیس جمهوری تاجیکستان درباره گزارشهای مربوط به " آزار و تهدید خبرنگاران مرتبط با رادیو آزادی و تمدید نشدن اعتبارنامه‌های آنها" اظهار نگرانی کردند.

در هر دو نامه  اعضای کنگره آمریکا برای رئیس جمهوری تاجیکستان ادعا شده که تمدید نکردن اعتبارنامه کاری برای خبرنگاران رادیو آزادی "تلاشی برای محدودکردن و تاثیرگذاری بر روزنامه‌نگاری مستقل" این رسانه است.  

اعضای کنگره آمریکا در این نامه ها  تهدید کرده اند که آینده روابط آمریکا با تاجیکستان به علت این مساله در خطر قرار دارد.

شورای سردبیری روزنامه واشنگتن پست هم ۳۰ اکتبر با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری تاجیکستان ادعاهایی را درباره سرکوب رسانه‌ها در این کشور مطرح و با اشاره به کمک‌های امنیتی آمریکا به تاجیکستان در سال ۲۰۱۹ ، این کشور را تهدید کرده است.
 

کلیدواژه