اسفند ۱۱, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۴ Asia/Dushanbe
  • طرح قانون جدید مالیات تاجیکستان بخش خصوصی را به سرمایه گذاری تشویق می کند
    طرح قانون جدید مالیات تاجیکستان بخش خصوصی را به سرمایه گذاری تشویق می کند

نماینده بانک جهانی درتاجیکستان طرح قانون جدید مالیات در این کشور را برای بهبود فعالیت بخش خصوصی امید بخش دانست.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه تاج ویک، یان پترز الترز در  بیست و یکمین نشست شورای مشاوره ای بهبود فضای سرمایه گذاری در تاجیکستان  در شهر دوشنبه گفته است که انتظار می رود طرح قانون جدید مالیات این کشور بخش خصوصی را به سرمایه گذاری، افزایش تولید محصولات، استفاده از فناوریهای جدید و شفاف سازی در پرداخت مالیات تشویق کند.

وی یکی از موانع  فعالیت بخش خصوصی و فرار مالیاتی را تحقیق  و تفحص بیش از اندازه نهادهای نظارتی در تاجیکستان عنوان کرده است که موجب بی میلی فعالان اقتصادی در این کشور می شود.

نماینده بانک جهانی در تاجیکستان با اشاره به نابرابری های موجود در اعطای تسهیلات مالیاتی به شرکتهای دولتی و خصوصی ، یکسان سازی اعطای این تسهیلات را خواستار شد.

به تازگی وزارت مالیه تاجیکستان طرح قانون جدید مالیات را برای بررسی منتشر کرده که در مقایسه با قانون قبلی مالیات تاجیکستان 96 صفحه بیشتر بوده و انواع مالیات دولتی را از 8 نوع به 6 نوع  کاهش داده است.

این مالیات ها شامل مالیات برحقوق و دستمزد، مالیات بر ارزش افزوده ،مالیات اجتماعی، مالیات بر منابع  طبیعی، مالیات بر فرش و آلومینیوم  و مالیات محلی است.

همچنین در طرح قانون جدید مالیات تاجیکستان کاهش مالیات  برارزش افزوده از 18 درصد فعلی به 15 درصد مورد توجه قرار گرفته است که شامل افرادی می شود که فعالیت اقتصادی آنان غیر نقدی  است و برای فعالیت های نقدی میزان مالیات بر ارزش افزوده 18 درصد قبلی باقی خواهد ماند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه