اسفند ۲۶, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۰ Asia/Dushanbe
  • بانک جهانی مالیات سنگین را یک مانع مهم بر سر راه فعالیت بخش خصوصی در تاجیکستان می داند
    بانک جهانی مالیات سنگین را یک مانع مهم بر سر راه فعالیت بخش خصوصی در تاجیکستان می داند

در دیدار معاون وزیر مالیه تاجیکستان با نماینده دائم بانک جهانی در دوشنبه قانون جدید مالیات این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه وزارت مالیه تاجیکستان، در دیدار کریم گل محمدزاده و یان پتر الترز، کارشناسان بانک جهانی و مسوولان نهادهای مالیاتی تاجیکستان دیدگاه های خود را درباره قانون جدید مالیات، بهبود فضای سرمایه گذاری، افزایش تولید محصولات و استفاده از فناوری های نوین و شفاف سازی در پرداخت مالیات ابراز کردند.

قبلا نماینده دائم بانک جهانی در دوشنبه یکی از موانع فعالیت بخش خصوصی را تحقیق و تفحص بیش از اندازه نهادهای نظارتی در تاجیکستان عنوان کرده بود که موجب بی میلی فعالان اقتصادی این کشور می شود.

این در حالی است که به تازگی وزارت مالیه تاجیکستان طرح قانون جدید مالیات را برای بررسی منتشر کرده که در مقایسه با قانون قبلی انواع مالیات دولتی در آن از 8 نوع به 6 نوع کاهش یافته است.

 

 

این مالیات ها شامل مالیات بر حقوق و دستمزد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات اجتماعی، مالیات بر منابع طبیعی، مالیات بر فرش و آلومینیوم و مالیات محلی است.

همچنین در طرح قانون جدید مالیات تاجیکستان کاهش مالیات بر ارزش افزوده از 18 درصد فعلی به 15 درصد مورد توجه قرار گرفته است.

این کاهش مالیات برای افرادی است که فعالیت اقتصادی آنان غیر نقدی است و برای فعالیت‌های نقدی میزان مالیات بر ارزش افزوده 18 درصد قبلی باقی خواهد ماند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه