اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۱ Asia/Dushanbe
  • وال استریت ژورنال: آمریکا برای انتقال نظامیانش به تاجیکستان تلاشهایی را آغاز کرده است
    وال استریت ژورنال: آمریکا برای انتقال نظامیانش به تاجیکستان تلاشهایی را آغاز کرده است

معاون اول کمیته امور کشورهای جامعه همسود و همگرایی اوراسیایی در مجلس دومای روسیه انتشار خبر احتمال استقرار نظامیان آمریکایی در تاجیکستان پس از خروج از افغانستان را خیال بافی مقامات واشگتن عنوان کرد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از خبرگزاری روسی تاس،  ویکتور وادالاتسکی (Водолацкий Виктор) گفته است که اصلا حرف زدن دراین مورد بی معنی است که تاجیکستان به عنوان متحد راهبردی روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی برای چنین کاری مجوز دهد.

وی افزود:  بر اساس سازشنامه همکاری دفاعی روسیه و تاجیکستان و تعهدات  دوجانبه میان دوشنبه و سازمان پیمان امنیت جمعی امکان اجازه استقرار پایگاه و یا فعالیت  نظامیان خارجی در قلمرو تاجیکستان ممنوع است.

وادالاتسکی  یادآور شد که آمریکا پس از ناکامی درافغانستان تمایل زیادی دارد که در تاجیکستان نظامیان خود را مستقر کند تا روسیه، چین و ایران را تحت فشار قرار دهد، اما درشرایط فعلی این اندیشه تنها یک آرزو برای آمریکا خواهد بود که تحقق آن غیرممکن است.

 نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال ادعا کرده که آمریکا برای انتقال نظامیان خود از افغانستان به تاجیکستان تلاشهایی را آغاز کرده است.

 

بیشتر بخوانید:

 

کلیدواژه