مرداد ۰۳, ۱۴۰۲ ۱۰:۲۹ Asia/Dushanbe
  • افشای جاسوسی دولت بریتانیا علیه خبرنگاران
    افشای جاسوسی دولت بریتانیا علیه خبرنگاران

بررسی ها نشان می دهد که سازمان های امنیتی و پلیس بریتانیا از خبرنگاران این کشور جاسوسی می کنند.

پیشتر ترور بیرنی (Trevor Birney) و بری مک کافری (Barry McCaffrey)، دو خبرنگار بریتانیایی اعلام کردند سازمان جاسوسی داخلی این کشور، موسوم به ام آی ۵ (MI۵) و سازمان جاسوسی ستاد ارتباطات دولتی (GCHQ) آن ها  را زیرنظر گرفته اند.

 این دو نفر در سال ۲۰۱۸ و در حالی که درباره یک قتل عام در زمان درگیری منطقه ایرلند شمالی کار می‌کردند، بازداشت شدند.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان ،ترور بیرنی (Trevor Birney) و بری مک کافری (Barry McCaffrey)، خبرنگاران بریتانیایی اقدام سازمان‌های امنیتی و پلیس این کشور را در جاسوسی از آنان در ایرلند شمالی و شهر دارهام (Durham)، غیرقانونی  دانستند.

 روز نامه گاردین فاش کرد، صحبت های بری مک کافری، که در سال ۲۰۱۳، مشغول بررسی فساد در نیروی پلیس ایرلند شمالی بود به صورت غیرقانونی شنیده و ضبط شده است.

مک کافری در واکنش به این موضوع گفت که دولت بریتانیا خبرنگاران را دشمن تلقی می کند.

 این خبرنگار ارشد تارنمای دیتیل (Detail)،جاسوسی پلیس و سازمان‌های امنیتی بریتانیا از خبرنگاران را «کشفی تکان دهنده» نامید که پس از ده سال، آشکار می‌شود.

جاسوسی نهادهای امنتیتی در بریتانیا فقط به داخل این کشور ختم نمی شود و بعد فرامرزی هم  دارد، به طوری که " سر ریچارد مور" رئیس سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا، موسوم به ام‌آی6 (MI6) در اظهاراتی بی‌سابقه از روس‌ها خواست با هدف آنچه که وی پایان جنگ اوکراین دانست، علیه مسکو جاسوسی کنند.

کلیدواژه