شهریور ۱۶, ۱۴۰۲ ۱۰:۴۷ Asia/Dushanbe
  • ادامه اقدامات تحریک آمیز دولت الهام علی اف در خطوط تماس مرزی با ارمنستان
    ادامه اقدامات تحریک آمیز دولت الهام علی اف در خطوط تماس مرزی با ارمنستان

دولت ارمنستان ، جمهوری آذربایجان را به انتقال نیرو و تسلیحات به مناطق مرزی متهم کرد.

نظامیان ارتش ارمنستان در منطقه قره باغ کوهستانی ، دیروز سه شنبه (5 سپتامبر) اعلام کردند ، تحرکات نظامی جمهوری آذربایجان در مرز مشترک دوکشور افزایش یافته است.

بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منطقه ، نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان از عصر دیروز (سه شنبه - 5 سپتامبر) به جا به جایی تانک‌ها و یگان‌های توپخانه مبادرت کرده اند و ویدئوهای این نقل و انتقالات نظامی نیز در شبکه‌ های اجتماعی منتشر شده است.

به نظر می رسد تحرکات نظامی جمهوری آذربایجان در مناطق جنوبی ارمنستان زمانی تشدید شده است که وزارت امور خارجه ارمنستان موضع رسمی دولت ایروان را در زمینه مبادله ارضی با جمهوری آذربایجان اعلام کرده است. وزارت امور خارجه ارمنستان در پاسخ سوال رادیو "آزادی" مبنی بر احتمال معاوضه اراضی با جمهوری آذربایجان یا تغییر مسیر ارتباطی از ارمنستان با ارامنه قره باغ ، اعلام کرده است: "کریدور لاچین به عنوان یک رابط میان ارمنستان و قره باغ کوهستانی مورد توافق طرفین مناقشه قرار گرفته است و هیچ جایگزینی ندارد".

رادیوی آزادی همچین از وزارت امور خارجه ارمنستان پرسید که آیا جمهوری آذربایجان گشایش جاده آغدام را پیش شرط باکو برای بازگشایی کریدور لاچین قرار داده است ؟ وزارت امور خارجه ارمنستان پاسخ داد،  "کریدور لاچین باید باز شود و در مورد دیگر ارتباطات احتمالی باید در چارچوب مکانیسم بین‌المللی گفت‌ و گو باکو -خانکندی حل و فصل شود".

در همین ارتباط ، "نیکول پاشینیان" نخست وزیر ارمنستان با انتقاد از عملکرد کلاه آبی های روس در خطوط تماس به ویژه در دالان لاچین ، زمینه های تغییر فرمانده نیروهای صلح بان روسیه را فراهم کرده است. در حقیقت ، وزارت دفاع روسیه ، فرمانده جدیدی برای نیروهای حافظ صلح در قره باغ کوهستانی به منطقه اعزام کرده است. در هفته های اخیر روند تشدید و افزایش درگیری های مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تشدید شده و همچنان ادامه دارد.

تردیدی نیست که مقام های دولت الهام علی اف به توصیه و تحریک نیروهای نظامی بیگانه مستقر در منطقه به اقدامات تحریک آمیز و خطرناک علیه ارمنستان اقدام می کنند. تحرکات نظامی جمهوری آذربایجان در دستور کار قرار گرفته است که مقام های دولت ایروان تاکید می کنند که موضع دولت و مردم ارمنستان در زمینه تردد از گذرگاه لاچین تغییر نکرده است.

چنین به نظر می رسد که تحرکات بین المللی دولت ایروان و کشاندن مذاکرات صلح قره باغ و مسدودسازی دالان لاچین به شورای امنیت سازمان ملل ، مقام های دولت الهام علی اف را نگران کرده است. در طول روزهای گذشته ، کارشناسان نظامی ارمنستان و منابع آگاه ارمنی اعلام کرده اند:"رژیم اسرائیل به طور فعال جمهوری آذربایجان را مسلح می کند".

در این زمینه "کارن هوانیسیان" کارشناس نظامی ارمنی در صفحه فیسبوک خود نوشته و تاکید کرده است: "در یک ماه گذشته حداقل سه بار هواپیمای باری از اسرائیل به جمهوری آذربایجان سلاح حمل کرده است". وی نوشته است: "اسرائیل به طور فعال جمهوری آذربایجان را مسلح می کند. به خصوص در یک ماه اخیر حداقل سه بار هواپیمای باری از اسرائیل به جمهوری آذربایجان اعزام شده است. این تحرکات نشان دهنده آن است که دولت الهام علی اف در شرایط مرحله مقدماتی برای انجام عملیات نظامی جدید در منطقه است".

 

کلیدواژه