مهر ۰۹, ۱۴۰۲ ۰۹:۲۳ Asia/Dushanbe
  • تظاهرات در پایتخت ارمنستان علیه نخست وزیر
    تظاهرات در پایتخت ارمنستان علیه نخست وزیر

شهروندان ارمنستان در مخالفت با عملکرد دولت در حل مسئله قره‌باغ، مجددا به خیابان‌های پایتخت آمدند.

به رغم عقد توافقنامه آتش بس بین باکو و ایروان، صلح و آرامش هرگز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان حاکم نشد، در این مدت مرز بین دو کشور همواره شاهد تنش و درگیری بود، نیروهای آذری کوریدور لاچین را تصرف و 120 هزار تن از ارامنه ساکن این منطقه را محاصره کردند و روند عادی سازی روابط ایروان و باکو نیز هیچ پیشرفتی نداشت. در این بحبوحه، حمله ارتش جمهوری آذربایجان  به قره باغ کوهستانی با حمایت های ترکیه، به فرارتمامی 120 هزار سکنه ارمنی تبار این منطقه و سقوط دولت محلی منجر شد.

از نگاه اردوگاه مخالف دولت در ارمنستان، نیکول پاشینیان و دولتش را  مسئول تمامی این ناکامی ها معرفی می کنند. مخالفان، یک باردیگر در ایروان، علیه نخست وزیر تظاهرات کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مخالفان دولت ارمنستان امروز در پایتخت علیه پاشینیان شعار دادند.

به گزارش رسانه های ارمنستان  ، در ایروان پایتخت ارمنستان تظاهرات گسترده ای برگزار شده و معترضان نیکول پاشینیان را در الحاق قره باغ به جمهوری آذربایجان و آوارگی ساکنان این منطقه مقصر معرفی می کنند.

منابع آگاه، ابهام در آینده سیاسی پاشینیان به دلیل عدم حمایت کشورهای بلوک غرب از نخست وزیر را دلیل حضور مردم در تظاهرات توصیف می کنند.

در حالی که ایروان امروز اعلام کرد، تقریبا همه شهروندان ارمنی تبار ساکن قره باغ، این منطقه را ترک کرده اند، سازمان ملل ورود بیش از 100 هزار پناهجو از قرهباغ کوهستانی به ارمنستان را تایید کرد.

ناظران کاهش روند مهاجرت از قره باغ کوهستانی را تخلیه کامل ارامنه از این منطقه توصیف کرده اند.

ایروان، باکو را به «پاکسازی قومی» متهم کرده و مردم ارمنستان بر این باورند که دولت پاشینیان از آغاز عملیات نظامی جمهوری آذربایجان، برای کمک به ارامنه سکن قره باغ هیچ اقدام موثری انجام نداده است.

در حالی که از جمعیت ارمنی ساکن قره باغ کوهستانی، کسی در این منطقه باقی نمانده، باکو مدعی شده، مذاکره با رهبران جدایی طلب در مورد «ادغام مجدد» ارمنی ها در جامعه جمهوری آذربایجان را آغاز کرده است.

در این بحبوحه، نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان، به دستگیری خودسرانه برخی شهروندان و شماری از مقامات دولت محلی قره باغ کوهستانی مبادرت کرده اند.

رسانه های باکو، امروز از دستگیری وزیر خارجه سابق قره باغ کوهستانی به حکم دادستانی جمهوری آذربایجان خبر داد.

کلیدواژه