مهر ۲۹, ۱۴۰۲ ۱۶:۲۳ Asia/Dushanbe
  • هشدار کره شمالی به آمریکا
    هشدار کره شمالی به آمریکا

کره شمالی درباره انهدام بمب‌افکن‌های آمریکایی مستقر در پایتخت کره جنوبی هشدار داد.

یک بمب‌افکن راهبردی بی-۵۲ آمریکا پس از شرکت در یک رزمایش مشترک با جت‌های جنگنده رادارگریز سه‌شنبه هفته پیش برای نخستین بار در کشور آسیایی کره جنوبی به زمین نشست.

کره شمالی که همواره اقدامات تحریک آمیز واشنگتن را دلیل بی ثباتی منطقه شبه جزیره کره توصیف می کند، اقدام اخیر آمریکا در استقرار بمب‌افکن‌ هسته‌ای در کره جنوبی را محکوم کرد و درباره انهدام آن‌ هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، پیونگ یانگ در بیانیه ای به آمریکا درباره استقرار بمبافکن راهبردی «بی-۵۲ استراتوفورتس» در کره جنوبی هشدار داد و اعلام کرد که در صورت وقوع جنگ ، این بمبافکن نخستین اهداف خواهند بود.

در بیانیه پیونگیانگ آمده است: این اقدام یک مانور عامدانه از سوی آمریکا با هدف تحریک به راه انداختن یک جنگ هسته ای است.

کره شمالی تصریح کرد، آمریکا از این واقعیت که شبه جزیره کره به لحاظ قانونی در شرایط جنگی به سر می برد، بی اطلاع نیست و جنگ افزارهای راهبردی که در خاک دشمن مستقر کرده است، اولین اهداف انهدام خواهند بود.

پس از آنکه این بمب افکن سه شنبه هفته گذشته به سئول رسید، پنتاگون با به پرواز درآوردن آن در ارتفاع پایین به همراه چندین جنگنده اف-22 و اف-16، آشکار تدارک دید تا آن را به نمایش بگذارد.

واحد نیروی هوایی اقیانوس آرام آمریکا اعلام کرد که این اقدام با هدف «نماش تعهد واشنگتن به ثبات و امنیت منطقه اقیانوس های هند-آرام صورت گرفته است و روابط نظامی با کره جنوبی را تقویت می کند.

پیونگ یانگ اخیرا با تصویب و اصلاح قوانین مرتبط با قدرت هسته ای، تصمیم گیری در باره آغاز جنگ پیشگیرانه با استفاده از تسلیحات هسته ای را به کیم جونگ - اون رهبر کره شمالی اعطا کرد.

در بخش دیگری از بیانیه اخیر پیونگ یانگ آمده است: دوران انحصارطلبی آمریکا درباره قائل شدن حق حمله پیشدستانه برای خود، به پایان رسیده است. استقرار این بمب افکن ها یک اقدام نظامی جدی با ماهیت حمله هسته ای پیشدستانه و هدف آن حذف فیزیکی کشور ماست.

گفتنی است، ناوهواپیمابر هسته ای یو اس اس رونالد ریگان نیز نجشنبه12 اکتبر در بندر بوسان واقع در جنوب شرقی کره جنوبی پهلو گرفت. رسانه ها از اعزام تجهیزات استراتژیک آمریکا به منطقه شبه جزیره کره به عنوان اقدام آمریکایی ها برای قدرتنمایی یاد کرده اند.

یون سوک - یئول رئیس جمهور کره جنوبی دوشنبه 24 آوریل درسفری شش روزه به واشنگتن رفت. سران آمریکا و کره جنوبی در این سفر، تصمیم خود برای استقرار تسلیحات استراتژیک آمریکا در کره جنوبی را در چهارچوب بیانیه ای موسوم به «اعلامیه واشنگتن» منتشر کردند.

ناوهواپیمابر هسته ای یو اس اس رونالد ریگان، زیردریایی یو.اس.اس آناپولیس ، زیردریایی یو.اس.اس کنتاکی مجهز به موشک بالستیک ای و هواپیمای و بمب افکن بی 2 آمریکا در چهارچوب اجرای همین بیانیه به کره جنوبی اعزام شده اند.

کلیدواژه