آبان ۲۵, ۱۴۰۲ ۱۰:۳۶ Asia/Dushanbe
  • چرایی مشارکت نکردن ارمنستان در نشست آینده امنیت جمعی
    چرایی مشارکت نکردن ارمنستان در نشست آینده امنیت جمعی

در ادامه سیاست های واگرایی دولت ارمنستان از روسیه، "نیکول پاشینیان" اعلام کرد: نمی‌تواند در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در مینسک شرکت کند.

در همین ارتباط ، پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در گفتگوی تلفنی با "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهوری بلاروس ، وی را در جریان این تصمیم خود قرار داده است. نخست وزیر ارمنستان ابراز امیدواری کرده است که شرکای ایروان در سازمان پیمان امنیت دسته جمعی این تصمیم را درک کنند. قرار است، نشست سران کشورهای سازمان پیمان امنیت دسته جمعی در مینسک پایتخت بلاروس در روز 23 ماه جاری میلادی (نوامبر) برگزار شود.

"دیمیتری پسکوف" دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه در نخستین واکنش به این اقدام نخست وزیر ارمنستان در جمع خبرنگاران، ضمن ابراز تاسف در پاسخ به این سئوال که دیدگاه مسکو در زمینه امتناع نیکول پاشینیان از شرکت در این اجلاس چیست؟ گفت: "ما درک می‌کنیم که هر رئیس جمهوری یا رئیس دولتی ممکن است رویدادهای مشخصی را در برنامه کاری خود و شرایط خاص خود را داشته باشد."  "دیمیتری پسکوف" در عین حال یادآور شد که "چنین نشست‌هایی دلیل و موقعیت خوبی برای هماهنگی مواضع کشورهاست و از این لحاظ اهمیت دارند".

اعلام مشارکت نکردن نخست وزیر ارمنستان در نشست آینده سران سازمان پیمان امنیت دسته جمعی، در حالی است که پاشینیان در اواخر ماه اکتبر سال جاری میلادی گفته بود، ارمنستان همچنان بخشی از پیمان امنیت دسته جمعی است و قصد ندارد عضویت خود در این سازمان را لغو کند. زیرا طرفین در مرحله تبادل مواضع هستند و ایروان نمی خواهد در این رابطه دچار موضعگیری های اشتباه شود.

دولت ارمنستان تاکنون نامزد مورد نظر خود را برای پست نمایندگی دائم این کشور در سازمان پیمان امنیت دسته جمعی معرفی نکرده است. پیشتر از این نیز نیکول پاشینیان تأکید کرده بود: "مشارکت با روسیه چه در حال حاضر و چه در آینده هیچ سودی برای ارمنستان نخواهد داشت. به همین دلیل، بهتر است دولت ایروان در جستجوی شرکای استراتژیک جدید برای ارمنستان باشد". نخست‌وزیر ارمنستان همچنین تصریح کرده بود: "در رویدادهایی که در چارچوب کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و سازمان پیمان امنیت دسته جمعی برگزار می‌شود ، شرکت نخواهد کرد".

از نگاه مقام های کشورهای قفقاز جنوبی، روسیه در شرایط بسیار ضعیفی قرار دارد و نه تنها قدرت دفاع از خود را در این منطقه ندارد ، بلکه توان واکنش های منفی به سیاست های ضد روسی را نیز از دست داده است. به همین دلیل، علاوه بر مخالفت ارمنستان، جمهوری آذربایجان نیز در تلاش است تا با کشاندن پای یک عضو فعال سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به قفقاز جنوبی، از این منطقه روسیه زدایی کند. سیاست های ضد روسی گرجستان نیز مشخص است. با وجود همه اظهارنظرهای منفی مقام های ایروان علیه روسیه و سازمان پیمان امنیت دسته جمعی، تاکنون رهبران ارمنستان به صورت رسمی تلاشی برای خروج از این سازمان انجام نداده اند. در همین ارتباط، "دیوید استپانیان" کارشناس علوم سیاسی ارمنی می‌گوید:

"خروج ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی یک مساله زمان است. زیرا ارمنستان در عمل مدت‌ها پیش از پیمان امنیت جمعی خارج شده است. ارمنستان دیگر نمایندگان رسمی در این اتحاد نظامی- سیاسی ندارد و به نظر می‌رسد که دیگر هیچ‌وقت وجود نخواهد داشت و دولت پاشینیان سیاست خروج از سازمان پیمان امنیت جمعی را دنبال می‌کند و احتمالاً به زودی این اتفاق خواهد افتاد".

در یک جمعبندی کلی ، از مشارکت نکردن ارمنستان در نشست آتی سران سازمان پیمان امنیت دسته جمعی در مینسک باید گفت: دولت های غربی با کمک یک کشور کوچک در قفقاز جنوبی در حال وارد ساختن فشار هر چه بیشتر بر رهبران کرملین هستند. در واقع ، چنین به نظر می رسد که روسیه در حال از دست دادن یک سنگر مطمئن دیگر خود در منطقه قفقاز جنوبی است. این در حالی است که روسیه در ارمنستان پایگاه نظامی مطمئنی دارد و طبق توافقات دو کشور تا پنج دهه آینده این پایگاه در انحصار روسیه خواهد بود.

کلیدواژه