دی ۲۲, ۱۴۰۲ ۱۸:۲۶ Asia/Dushanbe
  • تاکید دیده‌بان حقوق بشر بر مسئولیت جهانی در قبال تصمیم لاهه
    تاکید دیده‌بان حقوق بشر بر مسئولیت جهانی در قبال تصمیم لاهه

مدیر اجرایی سازمان دیده بان حقوق بشر بر مسئولیت جامعه بین المللی در قبال تبعیت کردن اسرائیل از نتیجه شکایت آفریقای جنوبی علیه این رژیم توسط دیوان بین المللی دادگستری لاهه تاکید کرد.

آفریقای جنوبی با هدف مجازات عاملان کشتار فلسطینیان در نوار غزه و پایان دادن به آن علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه در هلند طرح شکایت کرده‌ است.

در این شکایت‌نامه که در 84 صفحه تنظیم شده آفریقای جنوبی تصریح کرده که اسرائیل مفاد «کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی» را نقض کرده است. 

دیوان بین المللی دادگستری در لاهه طی دیروز پنجشنبه و امروز جمعه (11 و 12 ژانویه ) دیدگاه‌های حقوقی آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی در خصوص پرونده نسل کشی در نوار غزه می شنود.

در همین راستا، «تیرانا حسن» مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر روز جمعه در گفت و گو با رویترز، از نقش آفریقای جنوبی در ارجاع پرونده جنایات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه به دیوان بین المللی دادگستری وابسته به سازمان ملل قدردانی کرد و گفت:‌ اگر رژیم اسرائیل از رویه‌ها یا دستورات دادگاه تبعیت نکند، جامعه بین‌الملل باید اطمینان حاصل کند که هر نوع فشار ممکن برای مجبور کردن این رژیم به اجرای واقعی اقدامات، وجود دارد.

مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر با اشاره به اینکه جنایت اعمال قحطی و گرسنگی علیه ساکنان غزه از سوی رژیم اسرائیل را مستند کرده است، ادامه داد: از زمانی که این نهاد حقوقی سیاست رژیم صهیونیستی برای قحطی در غزه را مستند کرده است، هیچ تغییری که نشان دهد مقامات این رژیم رویکرد خود را کنار گذاشته اند ظاهر نشده است.

کلیدواژه