خرداد ۲۴, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۳ Asia/Dushanbe
  • درخواست سازمان ملل برای حذف نژادپرستی ساختاری درپلیس و نظام قضایی آمریکا

تبعیض نژادی و خشونت گسترده علیه سیاه پوستان همواره به عنوان یکی از خصوصیات بارز جامعه آمریکا مطرح بوده است. به رغم مبارزات گسترده سیاه پوستان برای احقاق حقوق خود ، آنها همچنان قربانی انواع تبعیض و خشونت به ویژه از جانب پلیس با حمایت دستگاه قضایی آمریکا هستند.

این مساله واکنش سازمان ملل را به ویژه پس از قتل فجیع جورج فلوید سیاه پوست آمریکایی توسط یک افسر پلیس سفید پوست مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا در 25 مه به دنبال داشته است. «کمیته حذف تبعیض نژادی» سازمان ملل متحد روز جمعه از دولت آمریکا خواست که اصلاحاتی فوری را برای حذف تبعیض و نژادپرستی ساختاری از سیستم پلیس اعمال کند. این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد از دولت ایالات متحده آمریکا و مقام‌های دولتی و محلی این کشور می‌خواهیم که اصلاحات فوری و مناسبی را برای حذف اقدامات نابرابر نژادی یا تبعیض ساختاری در پلیس و نظام قضایی کیفری با توجه به حقوق قربانیان جنایات با انگیزه نژادی اعمال کنند. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز پنج شنبه گفت که در حال نهایی کردن فرمانی اجرایی است که نهادهای اعمال قانون را به «اعمال استانداردهای جاری» تشویق می‌کند.

پیش تر نیز «میشل باشلت» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نژادپرستی در آمریکا را «ساختاری» توصیف و آن را محکوم کرد. باشلت گفت: صداهایی که خواستار پایان دادن به قتل آمریکایی‌های سیاهپوست غیرمسلح هستند، باید شنیده شوند. صداهایی که خواستار پایان دادن به خشونت پلیس هستند، باید شنیده شوند و همچنین صداهایی که خواستار پایان دادن نژادپرستی نهادینه و ساختاری هستند که جامعه آمریکا را تباه کرده است، باید شنیده شوند.

انتقادهای سازمان ملل از وضعیت ناهنجار و ضد انسانی سیاهان آمریکا و درخواست اخیر آن بر تغییر این وضعیت؛ آن هم در کشوری که داعیه پیشتازی در زمینه حقوق یبشر در جهان را دارد، پرده از واقعیتی تلخ در جامعه آمریکا بر می دارد. در واقع  تبعیض نژادی، آموزشی ، شغلی ، اجتماعی و نیز اعمال خشونت علیه سیاه پوستان  به رویه ای عادی تبدیل شده است.

سیاه پوستان در تاریخ سه قرنی آمریکا همواره آماج برده داری ، سوء استفاده گسترده ، کشتار و خشونت بی حد بوده اند. به رغم این که جنبش حقوق مدنی سیاهان در دهه 1950 موجی را در زمینه احقاق حقوق آنها و رفع تبعیض ها موجب شد، واقعیت جامعه کنونی آمریکا حاکی از تداوم تبعیض نژادی در ابعاد و جنبه های مختلف علیه آنان است. وضعیت سیاه پوستان از لحاظ اقتصادی ، اجتماعی با وخامت روزافزونی مواجه شده و از جمله مظاهر این مساله که در سالهای اخیر بسیار پر رنگ شده، خشونت بی حد و حصر پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان است. نگاهی به آمارها نشان می دهد که قربانیان اصلی خشونت پلیس آمریکا را رنگین پوستان به ویژه سیاه پوستان تشکیل می دهند و همین مساله از دلایل اصلی اعتراضات و شورش هایی است که هر از چند گاهی در آمریکا رخ می دهد.

در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به دلیل رویکرد نژاد پرستانه وی عملا فشارها علیه سیاه پوستان توسط نژاد پرستان تشدید شده است . به گفته "برنگره وینوت" کارشناس سیاسی فرانسوی: خشونت در آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ افزایش پیدا کرده است. اطلاعات ارائه شده از سوی پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) نشان می‌دهد که از زمان به قدرت رسیدن ترامپ ،خشونت علیه اقلیت‌ها و جنایات نفرت‌آمیز رشد داشته است. بدین ترتیب روشن است که رویکرد نژادپرستانه ترامپ و حمایت های آشکار و پنهان وی از دیدگاههای راست افراطی و نژاد پرستانه نقش مهمی در گسترش اقدامات خشونت آمیز علیه سیاه پوستان در آمریکا در سالهای اخیر ایفا می کند.

اکنون ترامپ مدعی شده است که قصد دارد اصلاحاتی را در پلیس آمریکا دارد با این حال وی همچنان بر انجام اقدامات خشونت آمیز از جانب پلیس تاکید می کند. ترامپ در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز اعلام کرد گاهی لازم است که پلیس بر گردن مظنونان فشار وارد کند. این اظهارنظر ترامپ در واقع به مثابه نوعی مجوز برای تکرار فاجعه قتل سیاه پوستی دیگر است. ترامپ خود به خوبی می داند که«جورج فلوید» در حالی که دست هایش دستبند خورده بود، توسط ماموران پلیس بر روی خیابان خوابانده شد و یکی از افسران به مدت نزدیک ۹ دقیقه زانوی خود را بر گردن وی فشرد. فلوید به طور مداوم فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم» اما افسر پلیس هیچ توجهی به استغاثه وی نکرد و او در نهایت جان خود را از دست داد./

کلیدواژه