آذر ۲۶, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۳ Asia/Dushanbe
  • افزایش قابل توجه بازداشت خبرنگاران در آمریکا و برخورد دوگانه واشنگتن
    افزایش قابل توجه بازداشت خبرنگاران در آمریکا و برخورد دوگانه واشنگتن

آمریکا با کارنامه ای تاریک در مسائل حقوق بشری همواره برای فرار از پاسخ به افکار عمومی، رفتار دیگر کشورها را از جمله در مورد مسائل آزادی مطبوعات و نحوه برخورد با خبرنگاران زیر سوال می برد.

در حالی که نتایج تحقیقات "بنیاد آزادی مطبوعات" نشان می‌دهد که در سال جاری، بازداشت خبرنگاران در امریکا در حال پوشش اخبار مربوط به اعتراضات علیه نژادپرستی پلیس افزایش چشمگیری داشته است.

طبق این تحقیقات، بازداشت خبرنگاران در سال 2020 در مقایسه با همین بازه زمانی درسال گذشته، افزایش هزار و 200 درصدی داشته است. تعداد خبرنگارانی که در نتیجه استفاده نیروهای امنیتی از گاز اشک‌ آور، گلوله‌های پلاستیکی و دیگر ابزارهای پلیس آمریکا زخمی شده‌اند نیز در مقایسه با سال های گذشته افزایش داشته است.

حمله به خبرنگاران طی اعتراضات علیه نژادپرستی پلیس آمریکا در حدی بود که کمیته محافظت از خبرنگاران با صدور بیانیه‌ ای از مقامات شهری در سراسر آمریکا خواست تا به نیروهای امنیتی دستور دهند خبرنگاران را هدف قرار ندهند و تضمین کنند که آنها بتوانند در صحت و امنیت کامل و بدون ترس از زخمی شدن یا هدف گرفته شدن، وقایع اعتراضات را پوشش دهند.

انتشار این تحقیقات در واقع یک بار دیگر ماهیت واقعی برخورد دولت آمریکا با مساله آزادی مطبوعات و آزادی فعالیت خبرنگاران را در کشوری که خود را پیشتاز دموکراسی و حقوق انسان ها قلمداد می کند، نشان می دهد. در واقع واشنگتن در این زمینه نیز همانند دیگر موارد مانند تروریسم، برخوردی دوگانه در پیش گرفته است. به عنوان مثال، نیروهای امنیتی امریکا بدون هیچ گونه ملاحظه ای، خبرنگاران، به ویژه خبرنگاران حاضر در تجمعات اعتراضی را مورد حمله قرار می دهند و حتی به دستگیری آنها مبادرت می کنند.

«تریور تیم»(Trevor Timm) مدیر اجرایی "بنیاد آزادی مطبوعات" در خصوص افزایش چشمگیر بازداشت خبرنگاران در آمریکا می گوید: «این گزارش نشان می‌دهد که بحران آزادی مطبوعات تاحد بی‌سابقه‌ای ایالات متحده را درگیر کرده است».

این در حالی است که آمریکا در باره کشورهای رقیب یا مخالف خود، برخوردی کاملا متفاوت دارد و ضمن انتشار گزارش سالانه در باره وضعیت حقوق بشر در این کشورها، با حساسیت تمام به موضع گیری در این زمینه می پردازد. نمونه اخیر این موضوع، نحوه برخورد آمریکا با مساله اعدام روح الله زم است که به دلیل اقدامات براندازانه و جاسوسی، در ایران اعدام شد. واشنگتن همراه با شرکای اروپایی خود در این زمینه به موضع گیری پرداخته و روح الله زم را به عنوان یک خبرنگار قلمداد و اعدام وی را محکوم کرده است.

در این راستا الیوت آبرامز، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، با اشاره به  اعدام روح الله زم در ایران، مدعی شد، حکومت ایران این خبرنگار را ربود و سپس اعدام کرد.

در واقع دولت ترامپ با نادیده انگاشتن جرایم امنیتی بزرگی که وی انجام داده بود برای مبری جلوه دادن روح الله زم تلاش کرد تا او را به عنوان یک خبرنگار مطرح نماید. سئوال این است که اگر برخورد خشونت بار با خبرنگاران امری ناپسند و بر خلاف اصل آزادی مطبوعات است، چرا دولت آمریکا شدیدترین برخوردها را با خبرنگاران در داخل این کشور که مشغول انجام وظیفه خود بوده اند، داشته است؟

بیشتر بخوانید:

 

کلیدواژه