دی ۱۵, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۳ Asia/Dushanbe
  • دولت ایروان ایران را جایگزین ترکیه در تجارت خارجی  می کند
    دولت ایروان ایران را جایگزین ترکیه در تجارت خارجی می کند

پس از تحریم های آمریکا علیه ترکیه ، دولت ایروان قصد دارد ، ایران را جایگزین ترکیه در تجارت خارجی با ارمنستان کند . 

دولت ارمنستان با اشاره به نگرانی های امنیتی مرتبط با حمایت آشکار آنکارا از حملات جمهوری آذربایجان علیه ارامنه قره باغ ، تصمیم خود را برای ممنوعیت واردات از ترکیه ار روز 20 اکتبر سال جاری میلادی اعلام کرد. ترکیه سالانه 69 میلیون دلار پوشاک ، 10 میلیون دلار مرکبات ، 35 میلیون دلار لوازم خودرو و 24 میلیون دلار نفت و محصولات نفتی به ارمنستان صادر می کند. ممنوعیت شش ماهه و موقت ورود کالاهای ترکیه‌ای به ارمنستان از روز جمعه اجرایی شده است.

بدون شک ، این تصمیم دولت ارمنستان درپی مشورت با دیپلمات های آمریکایی مقیم ایروان اتخاذ شده است.
دولت ایروان روز ۲۰ ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی آمادگی خود را به منظور اعمال محدودیت برای جلوگیری از ورود کالاهای ترکیه‌ای اعلام کرد و علت آن را ، نگرانی‌های امنیتی مرتبط با حمایت آشکار آنکارا از تهاجم جمهوری آذربایجان علیه قره باغ دانست. درحقیقت از این پس ، در بخش تجارت خارجی ایران جایگزین ترکیه خواهد شد و دولت ارمنستان تلاش می کند 2250 کالای ترکیه ای را حذف و معادل آن کالاها را از ایران وارد کند.

وزارت امور خارجه ارمنستان در نامه ای به "فرهاد نوری" معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران ، اعلام کردبه ‌دلیل تحریم های ترکیه ، ارمنستان قصد دارد کالاهای ایرانی را جایگزین 2250 قلم کالای وارداتی خود از ترکیه کند .
 

تردیدی نیست که اعمال تحریم های آمریکا علیه دیگری کشورهای جهان به نوعی اعتیاد تبدیل شده است.

آمریکا بسیاری از کشورهای جهان ازجمله ایران ، روسیه ، ترکیه ، ونزوئلا و دیگر کشورهای جهان را تحریم کرده است. در این میان ، باید گفت، اعمال تحریم های آمریکا علیه ترکیه درشرایطی است که پیش از این نیز رابطه ارمنستان با ترکیه به دلیل کمک های ترکیه به جمهوری آذربایجان با مشکلاتی با ارمنستان همراه بوده است.

به گفته وزارت اقتصاد ارمنستان ، این ممنوعیت شامل افزایش قیمت‌ها در کشور نمی‌شود. زیرا محصولات ترکیه‌ای بر بخش تولیدات داخلی تسلط ندارند و کارآفرین‌های ارمنستانی می‌توانند کالاهای روسی ، بلاروسی ، ایرانی یا چینی را جایگزین کالاها و محصولات ترکیه‌ای کنند. درهمین ارتباط ، "اسماعیل دمیر" پروفسور ترکیه ای که شصت سال از عمر خود را سپری کرده است ، ابتدا در دانشگاه فنی استانبول و در رشته مهندسی هوانوردی تحصیل کرده و سپس با استفاده از بورس دولتی به آمریکا رفته و تحصیلات خود را در کارشناسی ارشد و دکترای هوافضا در واشنگتن به پایان رسانده و سپس در کانادا نیز فعالیت پسا دکترای خود را تمام کرده و برای تدریس به ترکیه بازگشته است. اما بعدها ، باز هم برای تحصیل در چند حوزه تخصصی ، به آمریکا رفته و در میشیگان و واشنگتن تحصیل کرده و از نخبگانی بوده که در سال 2002 میلادی و پس از قدرت گرفتن حزب عدالت و توسعه ، ازاو دعوت شده به ترکیه بازگردد.

او که پس ازبازگشت به ترکیه ، در معاونت فنی هواپیمایی ملی ترکیه فعالیت کرده و ازسال 2014 میلادی در بدنه دفاعی قرار گرفته ، معتقد است"تصمیم تحریم اتخاذ شده توسط آمریکا ، عزم ما را درگام هایی که برای منافع ملی و صنعت دفاعی خود تحت رهبری شخص رئیس جمهوری بر می داریم، بیشتر می کند . ما تحت هدایت رئیس جمهور اردوغان ، اراده خود را برای تقویت صنعت دفاعی کاملاً مستقل و خودکفا ، نشان می دهیم. هر تصمیمی که در خارج از کشور نسبت به خودم یا موسسه ما گرفته شود ، مشی من و تیم من را تغییر نخواهد داد . به هیچ وجه قادر به جلوگیری از رشد صنعت دفاعی ترکیه نخواهند بود".

 

اظهارات این کارشناس صنعت دفاعی و نظامی ترکیه حاکی از آن است که سیاستمداران غربی عمدتا" روان پریش هستند و به این بیماری اعتیاد دارند. سیاستمداران غربی عمئتا" در پی آن هستند که به هر طریق ممکن ، همچنان موقعیت خود را در حاکمیت حفظ کنند ! نظیر همین اتفاق در انتخابات اخیر آمریکا رخ داده است.   
در عین حال ، سیاستمداران غربی تلاش می کنند سیاست های خود را به دیگر کشورهای متحد خود در شرق تعمیم دهند. در حالی که اختلاف های فرهنگی در شرق مانع از اجرای چنین نمایش هایی در کشورهای شرقی ی شود

بیشتر بخوانید:

 

 

کلیدواژه