تیر ۱۴, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۰ Asia/Dushanbe
  • مورخ آمریکایی: نژادپرستی در آمریکا بسیار نگران‌کننده است
    مورخ آمریکایی: نژادپرستی در آمریکا بسیار نگران‌کننده است

مورخ آمریکایی گفت شاهد قدرت گرفتن تلاش‌ها برای سرکوب آرای مردم آمریکا هستیم که از بسیاری جهات این به معنای سرکوب آرای سیاهپوستان است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،آنت گوردن رید استاد حقوق و تاریخ در دانشگاه هاروارد و تاریخ نویس آمریکایی که به علت آثار شاخصش برنده جایزه پولیتزر شده است در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان، گفت: وقتی از موضوع نژاد در آمریکا صحبت می‌شود می‌توان آن را شبیه رودخانه دانست که یک سطح رو و یک عمق دارد. در حال حاضر، آمریکا در برهه جالب توجهی قرار دارد، زیرا شاهد شدت گرفتن نگرش‌های ملی گرایانه سفیدپوستان هستیم.

این مورخ آمریکایی افزود:در زندگی روزمره آمریکایی می‌بینیم که مردم با این اوضاع کنار آمده اند و موضوع نژاد هم برجسته نمی‌شود، اما در عین حال، می‌بینیم که کسانی تلاش می‌کنند به مسائل نژادی دامن بزنند.

براساس آخرین نظرسنجی مشترک پایگاه خبری «آکسیوس» و موسسه نظرسنجی «ایپسوس»، حدود سه پنجم آمریکایی‌ها معتقدند تحقق برابری سیاه‌پوستان و سفیدپوستان در آمریکا به تغییرات اساسی نیاز دارد.

دولت بایدن که یکی از شعار‌های اصلی آن در سیاست داخلی، مقابله با نژادپرستی نظام‌مند بود، تاکنون اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نداده است.

حدود ۶۰ درصد جمعیت ۳۳۰ میلیونی آمریکا، سفیدپوست هستند؛ از ۴۰ درصد باقیمانده، ۱۲ و نیم درصد سیاهپوست و حدود ۱۹ درصد لاتین‌تبار هستند. دو گروه اخیر که درمجموع، ۳۱ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند با تبعیض‌های شدید و آشکار در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و نیز سیاسی مواجهند.

به رغم پیشرفت اقتصادی آمریکا در دهه‌های گذشته، رنگین‌پوستان این کشور شرایط بدتری را نسبت به سفیدپوستان و حتی کل جمعیت تجربه می‌کنند. شکاف درآمد سالانه خانوار‌های سیاه‌پوست و سفیدپوست ۲۹ هزار دلار است.

بیشتر بخوانید :

کلیدواژه