آبان ۲۶, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۸ Asia/Dushanbe
  • افزایش بهای گاز در اروپا در بحبوحه برودت هوا

برون مرزی- همزمان با برودت هوا در اروپا، آلمان از تعلیق پروژه نورد استریم-2 خبر داد که این تصمیم موجب افزایش بهای گاز طبیعی در اروپا شد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان،هفته نامه نیوزویک نوشت، خط لوله نورد استریم-۲ به رغم تکمیل ساخت آن در اوایل سال جاری، در حال حاضر بهره برداری نشده  و آلمان آن‌را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است. این خط لوله گازی مهم پیش از بهره‌برداری به تایید مقام‎های آلمانی نیاز دارد.

آلمان بهانه آورده که نمی‌تواند مجوز این پروژه را صادر کند چون که نورد استریم ۲، تحت مالکیت شرکت گازپروم روسیه در سوئیس و نه در آلمان ثبت شده است.

این تعلیق در حالی است که عرضه گاز در اروپا در حال کاهش است. کمبود گاز طبیعی با کاهش تولید توربین‌های بادی در سراسر منطقه مرتبط است. روسیه البته موافقت کرده است که در صورت درخواست اعضای اتحادیه اروپا، برق بیشتری را برای بقیه اروپا تامین کند.

لهستان، اوکراین و ایالات متحده سه کشور مخالف اجرای این پروژه هستند. نورد استریم-۲ که متعلق به غول گازی تحت کنترل روسیه، «گازپروم» با سرمایه گذاری چند شرکت اروپایی است، در زیر دریای بالتیک ساخته شده و لهستان و اوکراین را دور می‌زند و این مسئله اعتراض این کشورها را موجب شده است.

 

کلیدواژه