دی ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۸ Asia/Dushanbe
  • خط لوله نورد استریم 2 قرار است سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به آلمان صادر کند
    خط لوله نورد استریم 2 قرار است سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به آلمان صادر کند

وزارت خارجه روسیه در واکنش به سخنان وزیر خارجه آلمان درباره تبعات «حمله به اوکراین» و تاثیر آن بر خط لوله گازی«نورد استریم ۲»، در خصوص سیاسی کردن این پروژه هشدار داد.

این وزارتخانه اعلام کرد، روسیه همه مقررات مورد نیاز برای دریافت مجوز آغاز انتقال گاز از خط لوله نورد استریم 2 را رعایت خواهد کرد و مسکو امیدوار است که این روند به صورت مصنوعی به تاخیر نیافتد یا سیاسی نشود.

بیانیه وزارت خارجه روسیه به دنبال اظهارات «آنالنا بائربوک» Annalena Baerbock وزیر خارجه آلمان مطرح شد که طی آن، این مقام ارشد آلمانی به مسکو درباره تبعات تشدید تنش با اوکراین هشدار داد.

بائربوک با تکرار ادعای غربی‌ها درباره «حمله به اوکراین» هشدار داد، چنین اقدامی برای روسیه تبعات جدی سیاسی و اقتصادی داشته و برلین نیز اقدامات لازم را در قبال نورد استریم 2 انجام خواهد داد.

وزیر خارجه آلمان تصریح کرد: تحریم خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 می‌تواند بخشی از پاسخ آلمان به اقدام نظامی علیه اوکراین باشد.

به نظر می رسد دولت ائتلافی جدید آلمان درباره اقدامات هماهنگ در قبال مسکو در صورت حمله ادعایی روسیه به اوکراین با دیگر طرف های اروپایی عضو ناتو و آمریکا به توافق رسیده است.

در روزهای اخیر مقامات ارشد آلمانی هشدارها به روسیه را افزایش داده اند. در این راستا «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان به مقامات ارشد روسیه هشدار داد هرگونه حمله نظامی به اوکراین، پیامدهای سیاسی و اقتصادی جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

صدراعظم آلمان اشاره مستقیم به چگونگی پاسخ این کشور به روسیه نکرد، ولی اظهارات وزیر خارجه این کشور و تهدید مستقیم در باره نورد استریم 2 از جمله پاسخ های برلین خواهد بود.این موضع صدراعظم آلمان بر خلاف موضع قبلی وی در این زمینه است.

«اولاف شولتز» Olaf Scholz در اوایل روی آمدنش در اواسط دسامبر2021 پروژه گازی نورد استریم 2 را یک موضوع مرتبط با بخش خصوصی دانسته و هر گونه تصمیم‌ گیری سیاسی درباره آن با توجه به مناقشات با روسیه بر سر اوکراین را رد کره بود.

شولتز هم چنین بر خلاف ادعای آمریکا، این پروژه را مسئله ای کاملا متفاوت و جداگانه از تلاش های کنونی برای جلوگیری از نقض حاکمیت اوکراین دانست. با این حال، شولتز اکنون با چرخش 180 درجه ای در مواضع پیشین خود، بر پاسخ سخت برلین به هر گونه اقدام نظامی احتمالی مسکو علیه اوکراین تاکید می کند.

«کنستانز اشتنزنمولر»(Constanze Stelzenmüller) کارشناس سیاسی می گوید: هرگونه اقدام بالقوه آلمان علیه روسیه مانند تحریم نهادهای روسی، قطع سوئیفت روسیه ولغو عملیاتی شدن خط لوله نورد استریم 2 برای دولت شولتز از نظر مالی و سیاسی پرهزینه خواهد بود.

خط لوله گازی نورد استریم 2 که قراراست گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به شمال آلمان و از آنجا به سایر نقاط اروپا برساند، در10 سپتامبر 2021 تکمیل شد. این خط لوله قرار است سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به آلمان صادر کند. روسیه گفته است زمان شروع انتقال گاز از طریق این خط لوله به آلمان، به طرف آلمانی بستگی دارد. آژانس فدرال شبکه گاز آلمان باید درباره آغاز بهره برداری از این خط لوله تصمیم گیری کند.

دولت ائتلافی آلمان در مورد نورد استریم 2 دچار اختلاف است؛ به طوری که سوسیال دموکرات‌ ها از این طرح حمایت می‌کنند، زیرا پس از تعطیلی نیروگاه‌ های هسته‌ ای و ذغال سنگ در آلمان، این کشور به دنبال گاز طبیعی است، اما سبزها که یکی از شرکای این ائتلاف هستند، با این خط لوله مخالفت می ورزند.

درعین حال، می توان گفت که آلمان از این موضوع به عنوان اهرم فشاری علیه مسکو استفاده می کند. این خط لوله مدت ها است که از طرف آمریکا و برخی هم پیمانان اروپایی مانند لهستان و نیز اوکراین مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. بهانه واشنگتن برای مخالفت با این پروژه گازی افزایش وابستگی گازی اروپا به روسیه و نیز، دور زدن اوکراین از سوی مسکو در زمینه صادرات گاز به اروپا و از دست دادن چند میلیارد دلار حق ترانزیت گاز است.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

کلیدواژه