بهمن ۲۰, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۱ Asia/Dushanbe
  • کوریلا: موشک های سطح به هوای ایران تهدید قابل توجهی علیه تجهیزات آمریکا به شمار می روند
    کوریلا: موشک های سطح به هوای ایران تهدید قابل توجهی علیه تجهیزات آمریکا به شمار می روند

ژنرال «مایکل کوریلا»(Michael Kurilla) نامزد ریاست ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) روز سه شنبه درجلسه بررسی صلاحیت خود در کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: ایران به جهت برخورداری از توانمندی های پیشرفته نظامی، در اختیار داشتن شبکه وسیع گروه‌های نیابتی و تمایل گاه و بیگاه برای توسل به زور علیه آمریکا و متحدان واشنگتن کماکان اصلی ترین تهدید برای فعالیت سنتکام به شمار می رود.

وی که تاکنون فرماندهی «سپاه هجدهم نیروهای هوابرد» را به عهده داشته مدعی شد: «اصلی ترین ابزارهای تهران برای قدرت افکنی را موشک های بالستیک، پهپادها و توانمندی های دریایی رو به گسترش این کشور تشکیل می دهند. دارایی های موشکی ایران شامل موشک های میان برد و کوتاه بردی است که قادرند خطراتی را متوجه اهداف بسیاری در منطقه کنند.»

او هم چنین مدعی شد: موشک های سطح به هوای ایران تهدید قابل توجهی علیه تجهیزات اطلاعاتی، شناسایی و تجسسی آمریکا که در حریم هوایی بین المللی فعالیت می کنند به شمار می روند.

علاوه براین، فناوری های کروزهای دریایی ایران تلاش های «ضددسترسی» و «منع منطقه‌ای» ایران را تقویت کرده است.

اعتراف این فرمانده ارشد آمریکایی به قدرت نظامی ایران نشانگر این واقعیت است که به رغم چند دهه تحریم های گسترده تسلیحاتی علیه ایران ، اما صنایع نظامی و نیروهای مسلح جمهور اسلامی ایران توانسته اند تا ضمن ایجاد بنیه قوی دفاعی و تسلیحاتی ، توانمندی نظامی قابل توجهی را توسعه دهند که موجب نگرانی آمریکا شده است.

به رغم تحریم های یک جانبه و چندجانبه ، ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای شناخته می شود، و توانایی دفاع از خود در مقابل هر گونه تهدید منطقه ای و فرا منطقه ای برخوردار است. واشنگتن همواره در راستای گسترش ایران هراسی تلاش کرده تا قدر ت نظامی ایران را به مثابه تهدیدی علیه کشورهای منطقه به ویژه کشورهای جنوب خلیج فارس جلوه دهد تا بدین ترتیب ضمن توجیه حضور نظامی نامشروع خود در منطقه به خصوص در خلیج فارس ، این کشورها را به خرید های تسلیحاتی میلیاردها دلاری از آمریکا تشویق نماید.این در حالی است که چندین دهه حضور نظامی امریکا در خلیج فاریس از عوامل مهم تشدید بی ثباتی و ناامنی و گسترش تروریسم در این منطقه بوده است. 

در حالی که دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران اساسا مبتنی بر اصل بازدارندگی توسعه یافته است. برای ایجاد بازدارندگی واقعی ، داشتن توانایی نظامی و تسلیحاتی معتبر و در اختیار داشتن نیروهای مسلح قدرتمند و مجهز نقشی اساسی دارد..یکی از ارکان اصلی بازدارندگی ج. ا.ایران ایجاد وتوسعه زرادخانه موشکی بالستیک است که شامل انواع موشکهای بالستیک با بردهای مختلف است که هراس زیادی در دشمنان نظام جمهوری اسلامی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.

رابین رایت (Robin Wright)تحلیلگر آمریکایی می گوید: ایران بر تولید موشک‌هایی با برد بالاتر، دقت بالای اصابت و قدرت تخریب بیشتر تمرکز کرده است. آژانس اطلاعات دفاعی گزارش داده است که ایران در حال حاضر، یکی از برترین تولیدکنندگان موشک جهان و زرادخانه آن بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه در غرب آسیا است.

جنبه دیگر بازدارندگی ایران ، جنگ نامتقارن است که باز هم صنعت دفاعی نقش مهمی در تدارک تجهیزات و تسلیحات برای انجام این نوع جنگ بر عهده دارد. در این راستا  نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (ندسا) صدها فروند انواع شناورهای تندور در ابعاد مختلف را عملیاتی کرده و بدین ترتیب قدرت قابل توجهی را در زمینه مقابله با تهدیدات دریایی آمریکا در خلیج فارس در اختیار دارد.

ضمن  اینکه ایران پیشرفت های بی سابقه ای در زمینه  فن آوری های نظامی پیشرفته مانند ساخت انواع پهپادها ، سامانه های پدافند هوایی ، انواع موشک های کروز زمینی و ضد کشتی صورت داده که عناصر مهمی برای مقابله با تهدیدات منطقه ای آمریکا محسوب می شوند. به ویژه سرنگون ساختن پهپاد پیشرفته «گلوبال هاوک» آمریکا توسط پدافند هوایی ایران در خلیج فارس به روشنی توانمندی دفاعی ایران در مقابل هر گونه اقدام تهاجمی از جانب آمریکا را نشان داد.در مجموع افزایش قدرت نظامی ایران موجب هراس فزاینده فرماندهای نظامی آمریکا شده و اذعان ژنرال کوریلا نامزد فرماندهی سنتکام نیز گواهی بر این مساله است. 

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه