اسفند ۱۶, ۱۴۰۰ ۰۹:۵۷ Asia/Dushanbe
  • کشورهای عربی و غربی آشکارا موضع دوگانه‌ای در قبال جنگ یمن و اوکراین اتخاذ کرده‌اند
    کشورهای عربی و غربی آشکارا موضع دوگانه‌ای در قبال جنگ یمن و اوکراین اتخاذ کرده‌اند

معاون وزیر خارجه یمن از استانداردها و برخورد دوگانه برخی کشورهای عربی در قبال جنگ یمن و اوکراین به شدت انتقاد کرد. برخی تحلیل‌گران نیز از برخورد دوگانه کشورهای غربی انتقاد کردند.

«حسین العزی» معاون وزیر خارجه یمن روز یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «تاریخ فراموش نخواهد کرد که برخی کشورهای عربی اقدام به لغو ویزا برای اوکراینی‌ها کرده تا با آن‌ها در هفتمین روز جنگ در کشورشان اعلام همدردی کنند، اما جنگی را که خود به مدت هفت سال بر یمن تحمیل کرده‌اند ادامه می‌دهند.»

کمتر از 20 روز دیگر جنگ یمن وارد هشتمین سال خود می‌شود، جنگی که در 26 مارس 2015 آغاز شد و تاکنون بیش از 4 میلیون آواره و صدها هزار کشته در پی داشته است. یمنی‌ها با فجیع‌ترین شرایط انسانی قرن 21 در اثر جنگ ائتلاف سعودی مواجه شده‌اند. قحطی، گرسنگی و بیماری در اثر این جنگ شیوع پیدا کرده و با این حال، محاصره یمن توسط سعودی‌ها همچنان ادامه دارد.

جنگ روسیه علیه اوکراین از 12 روز پیش آغاز شد. اگرچه هیچ جنگی، پذیرفتنی نیست چرا که غیرنظامیان قربانیان اصلی جنگ‌ها هستند، اما سطح بحران انسانی در اوکراین هرگز قابل مقایسه با فاجعه انسانی یمن نیست. با این حال، برخی کشورهای عربی که یا دست‌شان به خون یمنی‌ها آغشته است و یا در قبال فاجعه انسانی یمن سکوت کرده‌اند، در قبال آوارگان اوکراینی موضع حقوق بشری گرفته‌اند. 

دولت امارات که در 7 سال گذشته شریک عربستان سعودی در جنایت علیه یمن بوده، اکنون اعلام کرد مرزهای خود را به روی آوارگان اوکراینی باز می‌کند. برخی کشورهای عربی نیز روسیه و اوکراین را به خویشتن‌داری دعوت و مخالفت خود را با اقدام نظامی اعلام کرده‌اند. این موضع‌گیری در حالی است که یمن، کشوری مسلمان و عرب‌زبان است و مردم آن نیز از فقیرترین مردم در منطقه غرب آسیا هستند. 

مواضع دوگانه در قبال جنگ یمن و اوکراین صرفاً مربوط به کشورهای عربی نیست. آمریکا و کشورهای اروپایی که از مدعیان حقوق بشر هستند نیز آشکارا موضع دوگانه‌ای در قبال این دو بحران اتخاذ کرده‌اند. در حالی که این کشورها، جنگ روسیه علیه اوکراین را شدیداً محکوم می‌کنند و رسانه‌های وابسته به آنها نیز مکرراً تصاویر آوارگان اوکراینی را منتشر می‌کنند، 7سال جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن حتی با یک قطعنامه در محکومیت عربستان همراه نبوده و کمتر تصاویری از آوارگان یمنی در رسانه‌های آنها منتشر شده است. 

این سیاست دوگانه حتی با انتقادهایی در محافل غربی و توسط شخصیت‌های غربی مواجه شد. به عقیده کارشناسان، جنگ اوکراین بیش از هر زمان دیگری استاندارد‌های دوگانه کشورهای غربی را بر ملا کرده و نشان داده است که چگونه آن‌ها در برابر قتل و خونریزی در یمن سکوت کرده و با دیدگاه‌های نژادپرستانه در خصوص جنگ اوکراین موضع می‌گیرند.

«ریچادر بوید برت»Richard Boyd Barrett نماینده پارلمان ایرلند خطاب به رهبران اروپا در سخنانی گفت: «آمریکا، انگلیس و فرانسه و دیگران عربستان سعودی را که خودکامه‌ترین رژیم جهان است علیه یمن مسلح می‌کنند. بیش از 337 هزار نفر و ده هزار کودک کشته شده‌اند، آیا هیچ اقدامی علیه آمریکا، بریتانیا و فرانسه بابت مسلح کردن سعودی یا علیه خود سعودی انجام شده است؟»

 

این البته نخستین بار نیست که این کشورها و نایبان آنها در غرب آسیا موضع دوگانه‌ای در حوزه حقوق بشری اتخاذ کرده‌اند و آخرین بار نیز نخواهد بود. تردیدی نیست که آوارگان اوکراینی باید مورد حمایت قرار بگیرند، اما آوارگان یمنی هم غیرنظامیان بی‌گناهی هستند که قربانی جنگ و بی رحمی شده‌اند. حقوق بشر به ابزاری برای تعقیب منافع این کشورها تبدیل شده است. 

 

بیشتر بخوانید:

 

کلیدواژه