دی ۰۴, ۱۴۰۲ ۱۲:۵۵ Asia/Dushanbe
  • امیرعبداللهیان: ایران هیچ دخالتی در حمله یمنی‌ها به کشتی‌های اسرائیلی ندارد
    امیرعبداللهیان: ایران هیچ دخالتی در حمله یمنی‌ها به کشتی‌های اسرائیلی ندارد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر اینکه ایران نیروی نیابتی در منطقه غرب آسیا ندارد، تأکید کرد ایران هیچ دخالتی در حمله یمنی‌ها به کشتی‌های اسرائیلی ندارد.

در هفته‌های اخیر موضوع حمله یمنی‌ها به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت اراضی اشغالی حرکت می‌کنند به تیتر اول خبرهای رسانه‌های دنیا و همچنین به یکی از اولویت‌های مهم حامیان رژیم صهیونیستی جهت مواجهه تبدیل شد.

آمریکا در ادامه حمایت‌ها از رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ائتلاف دریایی در دریای سرخ با مشارکت چند کشور تشکیل خواهد داد. علاوه بر این، دولت آمریکا در ادامه اتهام‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد ایران در حمله یمنی‌ها به کشتی‌های اسرائیلی دست دارد. در واقع، ادعای آمریکا این است که یمنی‌ها به نیابت از جمهوری اسلامی ایران حمله علیه کشتی‌های اسرائیلی را انجام می‌دهند. 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته پس از پایان کنفرانس بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین به این ادعاها پاسخ داد.

نکته نخست در اظهارات امیرعبداللهیان، تأکید بر استقلال یمنی‌ها در تصمیم‌سازی‌ها از جمله در سیاست خارجی تأکید کرد. در ادامه نیز امیرعبداللهیان تأکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد. این گروه‌های نیابتی که آمریکا از آنها یاد می‌کند، گروه‌های واقعی هستند که در راستای امنیت ملی، استقلال و منافع ملی کشورشان و امنیت منطقه اقدام می‌کنند.» در واقع، راهبرد مهم جمهوری اسلامی ایران این است که دخالتی در تصمیم‌سازی‌های متحدان غیردولتی و دولتی خود انجام نمی‌دهد و به طور خاص درباره یمن نیز به استقلال دولت نجات ملی مستقر در صنعا باور دارد. 

نکته دوم در اظهارات حسین امیرعبداللهیان این بود که یمنی‌ها بر اساس تجربه‌ای که طی 8 سال جنگ با عربستان سعودی تجربه کرده‌اند، دانش نظامی خود را به سطحی رسانده‌اند که امکان تولید تجهیزات را دارند. یکی از مهم‌ترین پیامدهای جنگ 8 ساله عربستان علیه یمن نیز دستیابی به دانش نظامی و ارتقا قدرت بازدارندگی بود و همین شاخصه نیز عامل مهمی برای تلاش ریاض در جهت خروج از باتلاق یمن بود. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه عنوان کرد: «یمنی‌ها خودشان امکانات بالایی دارند، موشک و پهپاد دارند تجهیزات نظامی قوی در داخل یمن در اختیارشان است. این یک تصمیم کاملاً یمنی در دفاع و حمایت از غزه است. از این رو، این اتهام آمریکا علیه ایران بی اساس است.»

نکته سوم نیز در اظهارات حسین امیرعبداللهیان، انتقاد از اقدام آمریکا در ایجاد ائتلاف دریایی در دریای سرخ بود. آمریکا طی حدود 80 روز جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه، از این رژیم به صورت همه‌جانبه حمایت کرد. ادعای آمریکا نیز این است که با اقدام یمنی‌ها، رژیم صهیونیستی مورد تهدید قرار گرفته و امنیت آن به خطر افتاده است و با تشکیل ائتلاف دریایی نیز امنیت صهیونیست‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان با انتقاد از این اقدام دولت آمریکا، به دو نکته اشاره کرد. اول اینکه اگر امریکا دست از حمایت از رژیم صهیونیستی بردارد، منطقه غرب آسیا امن‌تر خواهد شد و نیازی به ائتلاف نیست. دوم اینکه راهکار ایجاد ائتلاف در دریای سرخ نیست، راهکار متوقف کردن ریختن خون سرخ زنان، کودکان و غیرنظامیان غزه و کرانه باختری فلسطین است. آمریکایی‌ها قبل از اینکه بخواهند برای ایجاد ائتلافی که نتیجه آن هم کمکی به وضعیت نخواهد کرد، تلاش کنند، باید دست از نسل‌کشی، جنایت جنگی، محاصره انسانی و کوچ اجباری ساکنان غزه و در آینده در رویاهای رژیم جعلی اسرائیل به مناطقی در مصر و اردن بردارند.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه