فروردین ۲۸, ۱۴۰۱ ۰۸:۲۷ Asia/Dushanbe
  • راجا پرویز اشرف بدون رأی مخالف به عنوان رئیس مجلس ملی پاکستان انتخاب شد
    راجا پرویز اشرف بدون رأی مخالف به عنوان رئیس مجلس ملی پاکستان انتخاب شد

«راجا پرویز اشرف» یکسال مانده تا برگزاری انتخابات جدید پارلمانی،رئیس مجلس ملی پاکستان شد.

«راجا پرویز اشرف» ازحزب مردم پاکستان بدون رأی مخالف به عنوان رئیس مجلس ملی این کشور انتخاب شد.

 انتخاب رئیس جدید مجلس ملی پاکستان پس از آن صورت گرفت، «اسد قیصر» رییس مجلس از حزب تحریک انصاف پاکستان در اعتراض به برکناری "عمران خان" از پست نخست وزیری، از سمت خود استعفا کرد.

شهباز شریف نخست‌ وزیر جدید پاکستان ضمن تبریک به پرویز اشرف در صحن پارلمان ابراز امیدواری کرد، اشرف آنچه را که در چهار سال گذشته در مجلس رخ داده بود، به خاک بسپارد.

انتخاب راجا پرویز اشرف به عنوان رئیس جدید مجلس ملی پاکستان پس از برگزیده شدن شهباز شریف به سمت نخست وزیری جدید این کشور که در کمتر از یک هفته این دو رویداد سیاسی به وقوع پیوست، حکایت از توافق پشت پرده حزب مسلم لیگ نواز و حزب مردم برای برکناری عمران خان است.

با وجود آنکه دو حزب مردم و مسلم لیگ نواز از دیرباز و در تاریخ چند دهه گذشته پاکستان، رقیب یکدیگر و حتی در برخی مواقع به دشمنی جدی برای هم تبدیل شده اند، اما توافق آنان برای برهم زدن ترکیب اکثریت در پارلمان پاکستان با هدف برکناری عمران خان و همچنین بازشدن فرصت حضور در قدرت، برای اولین بار است که در تاریخ فعالیت های حزبی در این کشور رخ می دهد.

نتیجه انتخابات پارلمانی سال 2018 پاکستان طی آن حزب تحریک انصاف توانست کرسی های بیشتری را در مقایسه با دو حزب مردم و مسلم لیگ نواز بدست آورد، نقض یک رویه مرسوم در تاریخ انتخابات در این کشور بود.

تا پیش ازسال 2018 همواره قدرت بین دو حزب مردم و مسلم لیگ دست به دست می شد و نهایتا این رویه تکرار شده در چند دهه گذشته، چهار سال قبل توسط عمران خان به عنوان نیروی سوم در فضای سیاسی پاکستان تغییر کرد.

از زمان انتخابات عمران خان به عنوان نخست وزیر پاکستان که چهارسال پیش اتفاق افتاد، مقامات ارشد هر دو حزب تلاش گسترده ای برای کنار زدن رئیس حزب تحریک انصاف در پارلمان انجام دادند که ناکام ماند.

دو حزب مردم و مسلم لیگ نواز در ماه های اخیر به این نتیجه رسیدند که به تنهایی امکان  برکناری عمران خان را ندارند و نهایتا این دو گروه سیاسی رقیب تصمیم گرفتند در اجماعی سیاسی و تاکتیکی،رئیس حزب حاکم سابق پاکستان را برکنار کنند.

توافق در داخل پاکستان برای کنار زدن عمران خان در تلاقی با دسیسه امریکا برای ساقط کردن دولت وی به دلیل مخالفت با خواسته های این کشور، در نهایت منجر به تغییر در ترکیب اکثریت پارلمان و رای 174 نماینده مجلس ملی پاکستان برای برکناری عمران خان شد.

با کنار رفتن عمران خان طبق پیش بینی ها اسد قصیر رئیس پارلمان که عضوحزب تحریک انصاف است از ریاست پارلمان استعفا کرد که این دو رخداد، سبب شد تا شهبازشریف از حزب مسلم لیگ نواز به جای عمران خان درمسند نخست وزیری بنشیند و راجا پرویزاشرف نیز به جای اسد قصیر به کرسی ریاست پارلمان برسد.

این توافق پنهان دو حزب مردم ومسلم لیگ نوازبرای کنار زدن عمران خان در سازگاری با سیاست امریکا بیش از آنکه در راستای دغدغه های آن برای مردم پاکستان باشد، ناشی از کم طاقتی آنان برای رسیدن به قدرت تا زمان انتخابات پارلمانی در سال آینده است.

 

بیشتر بخوانید:

کلیدواژه