میزان 16, 1399 12:23 Asia/Kabul

هفتم اکتبر مصادف است با نوزدهمین سالگرد حمله امریکا به افغانستان که رژیم طالبان را ساقط کرد و وعده زندگی بهتر در سایه رفاه و امنیت را برای مردم این کشور داد، اما نوزده سال بعد، افغانستان هم چنان در کام آتش و ناامنی و دیگر نابسامانی ها است.

به گزارش خبرنگار رادیودری، محمود حکیمی نویسنده و تحلیل گر مسایل سیاسی بدین باور است که مفاهیمی چون امنیت، رفاه، ثبات سیاسی و فقر زدایی، سیری نزولی را در 19 سال پسین تجربه کرده است.

ناکامی امریکا در راستای عملی ساختن شعارها و وعده هایش، مشکلات زیادی را فرا راه کاخ سفید نشینان نیز ایجاد کرده است. چنانچه و پس از نزدیک به دو دهه نبرد با طالبان، واشنگتن به توافقی صلحی با طالبان دست یافت، توافقی که به لحاظ سیاسی لطمه ای شدید به هیمنه ای وارد کرد که امریکا مدعی داشتن آن بود.

شاه حسین مرتضوی یکی از مشاوران ارشد ریاست جمهوری افغانستان، همزمان با فرارسیدن نوزدهمین سالگرد حمله امریکا به افغانستان در صفحه ی تویترش نوشته است که؛ "نوزده سال قبل در چنین روزی عملیات بلند مدت آزادی به هدف سرنگونی امارت اسلامی از سوی امریکا شروع شد. نوزده سال بعد در چنین ایام، امریکا روی خروج نیروهای خود با طالبان چانه زنی می کند. برنده و بازنده ی این جنگ کیست ؟!"

پیمان صلح امریکا – طالبان در ماه فبروری سال جاری در دوحه پایتخت قطر امضا شد که اولین نشست رودر روی تیم های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان را در قالب نشست بین الافغانی در پی داشت. اکنون و با گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز مذاکرات بین الافغانی، بن بست های جدی در مسیر گفتگوها عرض اندام کرده اند. طالبان خواهان مبنی قرار گرفتن پیمان صلح قطر میان امریکا و طالبان در مذاکرات بین الافغانی هستند حال آن که دولت افغانستان با رد این درخواست، همچنان بر دفاع از مفاهیمی چون جمهوریت، قانون اساسی و آزادی های مدنی اصرار می کند. امری که خواسته ی مردم افغانستان و تعداد زیادی از بازیگران سیاسی این کشور نیز به شمار می رود. سید مهدی انوری رهبر حزب حرکت اسلامی ملی افغانستان در این خصوص می گوید:

طولانی ترین جنگ امریکا در افغانستان نه تنها باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه شده است بلکه خسارات سنگینی را بر هر دو طرف امریکایی و افغانستان نیز وارد کرده است.

براساس آمار رسمی منتشر شده توسط دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل، بیش از یک صد هزار غیرنظامی از سال دو هزار و نه میلادی بدینسو در افغانستان کشته و زخمی شده اند. این در حالی است که گزارش های نهادهای امریکایی نیز هلاکت بیش از سه هزار نظامی امریکایی پس از لشکر کشی این کشور به افغانستان را تایید می کند. 

گزارش عالمی خبرنگار رادیودری از کابل:

کلیدواژه