محب: حکومت موقت فرصت دائمی برای مداخله ی خارجی ها در افغانستان است
(last modified 1399-11-11T08:50:46+00:00 )
دلو 11, 1399 13:20 Asia/Kabul
  • محب: حکومت موقت فرصت دائمی برای مداخله ی خارجی ها در افغانستان است
    محب: حکومت موقت فرصت دائمی برای مداخله ی خارجی ها در افغانستان است

مشاور امنیت ملی رییس جمهوری افغانستان مطرح کردن بحث حکومت موقت را به معنای هموار کردن مسیر مداخله خارجی در امور افغانستان خواند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، حمدالله محب، رئیس شورای امنیت ملی افغانستان امروز (شنبه، ۱۱ دلو)  در واکنش به اظهارات نمایندگان طالبان در حساب توییتری خود نوشت ،دیگر فرصتی برای پیگیری برنامه‌های خارجی در افغانستان نیست، زیرا شهروندان افغانستان اکنون ارزش دموکراسی و نظام را درک می‌کنند.

به گفته وی، کسانی که در برابر گفت‌وگوهای صلح دست از جان و مال مردم برنداشته‌اند، باید به این درک رسیده باشند که شهروندان افغانستان حامی نظام دموکراسی در کشورشان هستند.

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان خاطرنشان کرد که اگر طالبان از پایه مردمی، مشروعیت دینی و تصمیم‌گیری داخلی برخوردار بودند، گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی بر پایه آتش‌بس ادامه می‌یافت.

این گفته‌ها در حال مطرح می‌شود که روز گذشته نمایندگان طالبان در مسکو گفتند که مانع اصلی بر سر راه صلح افغانستان اشرف غنی است.

شیرعباس ستانکزی، معاون هیئت مذاکره‌کننده طالبان در سفرش به روسیه گفت که اگر غنی از قدرت کنار برود، این گروه حاضر است آتش‌بس دایمی در افغانستان برقرار کند.

از سویی دیگر، هم‌زمان با شروع دور دوم مذاکرات بحث تشکیل حکومت موقت نیز برسر زبان‌ها افتاده است و در برخی از محافل سیاسی از آن نام برده می‌شود.

محمداشرف غنی با تشکیل حکومت موقت در کشور به صورت جدی مخالفت کرده است.

رئیس جمهور غنی  روز پنج‌شنبه در نشست آنلاین انستیتوت اطلاعاتی اسپین امریکا گفته است که تجربه حکومت موقت «خون‌ریزی و ویرانی» به دنبال خواهد داشت.

کلیدواژه