حوت 02, 1399 18:52 Asia/Kabul
  • همکاری‌های فرامنطقه‌ای محور رایزنی مقامات ازبکستان و افغانستان
    همکاری‌های فرامنطقه‌ای محور رایزنی مقامات ازبکستان و افغانستان

رئیس انستیتوی مطالعات استراتژیک و منطقه‌ای ریاست جمهوری ازبکستان و سفیر افغانستان در تاشکند چگونگی و چشم انداز همکاری‌های دو کشور و گسترش همکاری‌های فرامنطقه‌ای بین آسیای مرکزی و جنوبی را بررسی کردند.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری فارس، «الدار عارف اف» رئیس انستیتو مطالعات استراتژیک و منطقه‌ای ریاست جمهوری ازبکستان و «احمد خالد المی» سفیر افغانستان در تاشکند چگونگی و چشم انداز همکاری‌های ازبکستان و افغانستان و گسترش همکاری‌های فرامنطقه‌ای بین آسیای مرکزی و جنوبی را بررسی کردند.

عارف اف در این دیدار تاکید کرد گسترش همکاری‌های بلندمدت و همه جانبه با افغانستان و کمک برای برقراری صلح در کشور همسایه یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان است.

وی همچنین بر علاقه‌مندی تاشکند برای برقراری صلح در «کابل» و شکوفایی اقتصادی این کشور تاکید کرد.  

تاکید شد گفت‌وگوهای بین الافغانی آغاز شده یک فرصت منحصر به فرد برای پایان جنگ چندین ساله در افغانستان و بازگرداندن آن به بستر توسعه صلح آمیز و پایدار است.تثبیت سریع اوضاع افغانستان چشم انداز جدید راهبردی برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های فرامنطقه‌ای می‌گشاید که موجب احیای نقش تاریخی کشور به عنوان پل طبیعی متصل کننده بین مناطق آسیای مرکزی و جنوبی می‌شود.  

رئیس انستیتو مطالعات استراتژیک و منطقه‌ای ریاست جمهوری ازبکستان همچنین به طور جداگانه به اهداف و وظایف نشست بین المللی «آسیای مرکزی و جنوبی: به هم پیوستگی منطقه‌ای، تهدیدات و امکانات» اشاره کرد که برنامه ریزی شده به ابتکار «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در سال جاری میلادی در شهر «تاشکند» برگزار شود.

عنوان شد که این نشست از یک طرف برای تنظیم ایده‌های جدید با اهداف از سرگیری روابط فرامنطقه‌ای، از طرف دیگر شکل گیری اجماع بین المللی مبنی بر برقراری صلح در افغانستان کمک خواهد کرد.   

سفیر افغانستان نیز اظهار داشت ریشه‌های دوستی و برادری، مردم افغان و ازبک را به یکدیگر پیوند می‌دهد. طی سال‌های گذشته این روابط به یک مرحله صعودی داشته و افغانستان با سیاست خارجی خود تحکیم همکاری‌های متقابلا سودمند با ازبکستان را در اولویت قرار داده است.    

به گفته سفیر افغانستان، توافقات به دست آمده توسط روسای جمهور دو کشور در چارچوب دیدارهای آنها در سطح عالی برای توسعه و گسترش بیش از پیش شراکت اقتصادی متقابلا سودمند جهش تازه‌ای داده است.

سفیر افغانستان همچنین بر تلاش‌های تاشکند در بازسازی اجتماعی و اقتصادی این کشور اشاره کرد.

به عقیده وی، اجرای طرح‌های زیربنایی مانند خط انتقال برق «سرخان- پل خمری» و خط ریلی «مزار شریف- کابل- پیشاور» نشانه عزم نیک و روابط دوستی صمیمی میان دو کشور است.  

خالد المی با حمایت از ابتکار رئیس جمهور ازبکستان در مورد برگزاری نشست بین المللی مذکور بیان کرد: این نشست در تحکیم شراکت بین منطقه‌ای سهم قابل ملاحظه‌ای دارد.

در این میان وی آمادگی خود را برای ارائه کمک به جذب کارشناسان برجسته افغان برای حضور در این نشست اعلام کرد.   

طرفین در پایان این دیدار علاقمندی متقابل خود را  برای تداوم گفت‌وگوی کارشناسی و تبادل نظرات با اهداف تنظیم ایده‌ها و پیشنهادات جدید مبنی بر تحکیم روابط بین کشورها در همکاری‌های دوجانبه ابراز داشتند.

مبادلات بازرگانی این دو کشور در 9 ماه سال 2020 میلادی در سطح از 542 میلیون و 900 هزار دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در تاشکند 110 شرکت با سرمایه گذاری افغانستان و در کابل نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبک فعالیت می‌کنند.

افغانستان استقلال این کشور را در تاریخ 22 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 13 اکتبر سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

کلیدواژه