تاکید مقام های ارشد امنیتی بر آمادگی کامل ارتش در دفاع از افغانستان
(last modified 1400-02-04T11:57:51+00:00 )
ثور 04, 1400 16:27 Asia/Kabul
  • تاکید مقام های ارشد امنیتی بر آمادگی کامل ارتش در دفاع از افغانستان
    تاکید مقام های ارشد امنیتی بر آمادگی کامل ارتش در دفاع از افغانستان

مسئولان ارشد امنیتی افغانستان امروز در یک نشست خبری مشترک اعلام کردند که برای دفع هر نوع تهدید از سوی طالبان پس از خروج نیروهای امریکایی و ناتو آمادگی کامل دارند.

به گزارش رادیو دری، محمدیاسین ضیا، سرپرست وزارت دفاع ملی و رییس ستاد ارتش، در این نشست خبری گفت که نیروهای امنیتی توانایی دفاع را دارند و از هر حیث آماده‌اند که هر نوع تهدید طالبان را دفع کنند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور، نیز در این نشست خبری تأکید کرد که نیروهای امنیتی آماده دفع حملات طالبان هستند و مردم نگران خروج نیروهای خارجی نباشند.

وی گفت که دولت افغانستان برای شرکت در نشست استانبول آمادگی کامل دارد اما طالبان با تعویق آن نشان داد که به روند صلح متعهد نیست.

محب افزود که در گذشته بیش از پنج هزار زندانی طالبان آزاد شد اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد.

محب با اشاره به درخواست طالبان برای آزادی زندانیان بیشتر تاکید کرد که تنها در صورت دستیابی به توافق صلح و برقراری آتش‌بس درباره آزادی زندانیان این گروه مذاکره می‌شود.

مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که بزودی هیئتی از پاکستان وارد کابل خواهد شد و درباره مسائل دوجانبه و روند صلح با طالبان گفت‌وگو خواهد کرد.

به گفته حمدالله محب، جامعه جهانی با وجودی که از افغانستان خارج می‌شود، اما کمک‌های فنی و مالی‌اش با افغانستان ادامه می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر افغانستان ۶۳ هواپیمای جنگی دارد که همه کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد و نیاز نیروهای هوایی را رفع می‌کند. محب خاطرنشان کرد که نیروهای امنیتی افغانستان تسلط کامل بر وضعیت دارند و همسایه‌گان و کشورهای منطقه و شهروندان کشور تشویش نکنند.

مشاور امنیت ملی وجود مشکلات و دشواری‌ها در زمینه تأمین امنیت کشور را تأیید کرد، اما گفت که تلاش می‌شود این مشکلات حل شود.

حیات‌الله حیات، سرپرست وزارت داخله، در این نشست خبری گفت که طالبان همه‌ساله در فصل بهار به دلیل جمع‌آوری حاصلات کوکنار، جنگ را افزایش می‌دهند که نباید به خروج نیروهای خارجی در ماه می نسبت داده شود.

ضیاء: نیروهای خارجی تنها در ۳ پایگاه حضور دارند 

در این نشست رییس ستاد ارتش کشور گفت نظامیان خارجی در پایگاه‌های «بگرام»، «کابل» و «مزار شریف» حضور دارند و سایر پایگاه‌ها را واگذار کرده‌اند.

«یاسین ضیاء»  رئیس ستاد ارتش افغانستان همچنین افزود  بسیاری از تجهیزات نظامیان خارجی پس از خروج از افغانستان در اختیار دولت اشرف غنی  قرار می‌گیرد.

مسوولان ارشد امنیتی در حالی از تأمین امنیت و دفع تهدیدات طالبان پس از خروج نیروهای خارجی اطمینان می‌دهند که مقام‌های ارشد امریکایی در روزهای اخیر نسبت به توانایی نیروهای امنیتی و قوای هوایی افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. 

روند خروج نیروهای خارجی براساس آن‌چه اعلام شده است، قرار است در ماه می آغاز شود و تا ۱۱ ماه سپتامبر ادامه یابد. امریکا برای خروج مصون نیروهایش چند بمب‌افکن را به منطقه فرستاده است.

کلیدواژه