اسد 04, 1402 16:11 Asia/Kabul
  • معاون محیط زیست ایران: جامعه جهانی برای احیای حیات تالاب هامون کمک کند
    معاون محیط زیست ایران: جامعه جهانی برای احیای حیات تالاب هامون کمک کند

معاون سازمان محیط زیست ایران از فعالان و مسوولان محیط زیست افغانستان و جامعه بین‌الملل خواست با کمک به احیای حیات تالاب هامون، از وقوع فاجعه زیستی و انسانی در دشت سیستان جلوگیری کنند.

به گزارش رادیو دری؛ مجتبی ذوالجودی افزود: حیات هامون وابسته به سیلاب‌های رودخانه‌های بالادست از جمله فراه و هیرمند در کشور افغانستان است، اما با انحراف آب هیرمند از مسیر طبیعی و ایجاد سازه‌های متعدد بر روی رود فراه و رعایت نکردن حقوق تاریخی و طبیعی این اکوسیستم، تالاب‌ هامون کاملاً خشک و بستر آن کانون تولید گرد و غبار شده است.

وی از فعالان و مسوولان محیط زیست افغانستان و جامعه بین‌الملل خواست فارغ از بحث‌های سیاسی به حیات مجدد تالاب هامون کمک کنند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ایران اظهار کرد: پیش از این، طرح بین‌المللی سیستان که با حمایت مالی اتحادیه اروپا و همکاری دفتر عمران ملل متحد و با هدف احیای هامون در حال اجرا بود، از سال گذشته به دلیل مساله تحریم، تعلیق شده است.

ذوالجودی با اشاره به وخامت شرایط تالاب هامون گفت: گستره طوفان‌های گرد و غبار برخاسته از بستر خشک تالاب تا کشور افغانستان نیز می‌رسد و بر اثر پیامد این طوفان‌ها امروز هزاران شهروند در سیستان در بیمارستان‌ها بستری هستند و در سختی به سر می‌برند.

وی همچنین بر رعایت حسن همجواری از سوی حکومت افغانستان و اجرای معاهده مشترک هیرمند، اصلاح مسیر طبیعی رودخانه‌ها و پرداخت نیاز آب پایین دست افغانستان تاکید کرد.

 تالاب بین‌المللی هامون، تالاب فرامرزی مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان است که در سال 2016 در یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره نیز ثبت شده است.

شرایط تالاب هامون در جنوب شرق ایران وخیم‌تر از همیشه شده و با وجود وعده‌های دولت افغانستان برای همکاری درخصوص پرداخت حقابه ایران هنوز هیچ همکاری در این زمینه صورت نگرفته است.

 شرایط نابه‌سامان هامون سبب آسیب به معیشت و سلامت مردم سیستان و تشدید اثر بحران‌های زیست محیطی از جمله بادهای 120 روزه در این منطقه شده است.

اقدامات کشور افغانستان ازجمله  پرداخت نکردن حقابه ایران از هیرمند، انحراف آب در بند کجکی و همچنین تکمیل سد بخش‌آباد بر روی فراه‌رود، بیشترین تأثیر را در مرگ تالاب هامون داشته است.

فیلم کوتاه پیرمرد و دریا؛ روایت گلایه‌های هامون از هیرمند

وزیر خارجه ایران: حقابه ایران در مناسبات با افغانستان تأثیر دارد

تجمع مردم سیستان و بلوچستان بر بستر خشک هامون؛ حقابه را پیگری کنید

کلیدواژه