برآورده نشدن انتظارات پاکستان از طالبان در افغانستان باعث رنجش و نگرانی پاکستانی ها شده است
(last modified 1402-05-07T12:04:29+00:00 )
اسد 07, 1402 16:34 Asia/Kabul
  • برآورده نشدن انتظارات پاکستان از طالبان در افغانستان باعث رنجش و نگرانی پاکستانی ها شده است

عضو پیشین پارلمان افغانستان تاکید کرد: پاکستان که در گذشته از حامیان اصلی طالبان بود با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان انتظارات خود را برآورده شده نیافته و این باعث نگرانی شدید دولت اسلام آباد شده است.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری گفت: پاکستانی ها بر این تصور بودند که با حمایت و مدیریت جنگ طالبان علیه دولت سابق افغانستان زمانی فرا خواهد رسید که طالبان به عنوان ژاندارم منطقه برای آن ها عمل کنند اما زمانی که طالبان حکومت را در افغانستان به دست گرفتند ادعای استقلال کردند و این امر باعث رنجش و نگرانی پاکستان شد.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: کم کم بی اعتمادی بین حکومت پاکستان و حکومت طالبان در افغانستان افزایش پیدا کرد تا حدی که خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان ادعا می کند دشمنان پاکستان در داخل افغانستان پایگاه دارند و آموزش داده می شوند و امنیت ملی پاکستان را تهدید می کنند.

وی افزود: تنش هایی که میان مقامات پاکستانی و مسوولان طالبان ایجاد شده بر اساس عوامل واقعی میدانی است زیرا نیروهای تحریک طالبان پاکستان در افغانستان و در حوزه جنوب این کشور حضور و فعالیت دارند. موضوع دیگر این است که پایگاه آن ها تحت رهبری طالبان افغانستان در قندهار می باشد و به عبارتی تحریک طالبان پاکستان بخش جدایی ناپذیری از طالبان منطقه است و فعالیت های آن ها می تواند بر اثر دستورات رهبری طالبان در قندهار تغییر یابد.

به گفته این کارشناس سیاسی انتظار پاکستان این است که مسوولان طالبان بر بخشی از طالبان که در گذشته با طالبان افغان همراه بودند و با رهبر آن ها بیعت کرده اند و امروز به عنوان طالبان پاکستانی شناخته می شوند فشار بیاورند تا از هرگونه تهدید امنیت پاکستان دست بردارند. به این ترتیب تنش ها اکنون شدت پیدا کرده و مقامات پاکستانی و مسوولان طالبان از ادبیات سخت در برابر یکدیگر استفاده می کنند که می تواند به شکل گیری بحران جدید منطقه ای دامن بزند و باعث تنش های بیشتر در منطقه شود.

سلجوقی در مورد انتقادهای مقامات پاکستان از حکومت طالبان در افغانستان برای پناه دادن به طالبان پاکستانی هم گفت: تعدادی از کشورهایی که در گذشته از طالبان حمایت می کردند انتظار داشتند که طالبان با به قدرت رسیدن در افغانستان منافع منطقه ای آن ها را مد نظر داشته باشد اما اکنون وضعیت تغییر کرده، پاکستان هم که حامی نزدیک طالبان بود طبیعی است که از رفتار طالبان و بی اعتمادی که به وجود آمده نگران و ناراحت باشند. بزرگترین نگرانی دولت پاکستان هم این است که تحریک طالبان پاکستانی که ادعای تشکیل امارت در پاکستان مانند افغانستان را دارد قدرت بیشتری بگیرد.

وی یاد آور شد که حکومت قبلی در افغانستان اعلام می کرد که دولت پاکستان تلاش زیادی برای به قدرت رسیدن طالبان می کند اما دولت و استخبارات پاکستان همواره چنین چیزی را رد می کردند در حالیکه اکنون اعلام می کنند در قدرت یافتن طالبان نقش داشته اند و انتظاراتی هم داشته اند که البته برآورده نشده.

سلجوقی اظهار کرد: نگرانی ها در این زمینه باعث عمیق تر شدن بحران منطقه ای می شود و ممکن است تحریک طالبان پاکستان عملیات هایی را در درون پاکستان سازماندهی کند و جغرافیایی را هم در پاکستان در اختیار بگیرد مگر اینکه از قدرت آن ها در داخل افغانستان کاسته شود. اما اینکه پاکستانی ها می گویند تروریست ها را در هر جایی هدف قرار می دهند باعث تشدید جنگ و رشد بیشتر افراط گرایی می شود.

وی با اشاره به ادعای طالبان مبنی بر اینکه اجازه نمی دهند از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود هم گفت: در سخنان دیپلماتیک مسایلی مطرح می شود اما مسایل امنیتی و استخباراتی چیزی نیست که همه از آن باخبر باشند، بنابراین نگرانی ها در خصوص فعالیت تروریست ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

کلیدواژه