عقرب 20, 1402 16:53 Asia/Kabul
  • گسترش همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان به نفع دو کشور و کشورهای منطقه است

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان به نفع هر دو کشور و کشورهای منطقه است.

محمد یوسف امین زازی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به سفر ملا برادر معاون اقتصادی رئیس الوزرای حکومت طالبان و هیات همراهش به جمهوری اسلامی ایران و دیدارهایش با تعدادی از مقامات ایرانی گفت: ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه، مسلمان و برادر دارای اشتراکات زیاد دینی، فرهنگی و زبانی هستند و این سفر و نتایجش هم می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

وی افزود: اتصال افغانستان به جمهوری اسلامی ایران از طریق بندر چابهار و دیگر بنادر جمهوری اسلامی ایران و از آن طریق به کشورهای دیگر تاثیرات بسزایی در زمینه تجارت و ترانزیت برای دو کشور خواهد داشت و به ویژه برای افغانستان از طریق بندر چابهار یک راه به سوی منطقه و جهان گشوده خواهد شد.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: تا زمانی که یک کشور با کشورهای همسایه، منطقه و جهان ارتباط نداشته باشد مشکلات زیادی دامنگیرش خواهد بود و اتصال افغانستان به بندر چابهار نقطه امیدی برای این کشور برای رونق تجارت، اقتصاد و اشتغال زایی خواهد بود.

به گفته زازی جمهوری اسلامی ایران می تواند در استخراج معادن فراوان افغانستان به این کشور کمک کند و گسترش تجارت هم به نفع هر دو کشور است، کشورهای منطقه هم بهتر است به جای رقابت های سیاسی در رابطه با افغانستان به دنبال رقابت های اقتصادی و تجاری باشند زیرا این به نفع همه است.

وی بیان کرد: اثرات تصمیم هایی که حکومت ها در رابطه با گسترش روابط در عرصه های سیاسی، اقتصادی و دیگر بخش ها می گیرند بر مردم خواهد بود بنابراین باید تلاش کنند که به خواسته های مردم توجه داشته باشند.  

زازی گفت: افغانستان یک کشور زراعتی و تا حدی صنعتی است بنابراین باید در عرصه زراعت و صنعت و تقویت و حمایت آن در این کشور کارها و اقدامات بارزی انجام شود، مهمترین عنصر در این زمینه هم انرژی است اما در حال حاضر برق افغانستان بیشتر از خارج خریداری می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید راه های حمل و نقل هوایی افغانستان برای صادرات و واردات نیز تقویت شود، عنوان کرد: اقتصاد برای هر کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که اقتصاد تقویت شود، اشتغال ایجاد می شود و ناامنی و فعالیت های تروریستی هم کاهش می یابد و این به نفع همه کشورهای منطقه و جهان است.

 

کلیدواژه