عقرب 28, 1402 17:38 Asia/Kabul

رئیس جمهور سابق آمریکا گفت که در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴، برای مهار چین تلاش می‌کند تا کنترل پایگاه هوایی بگرام در افغانستان را به‌دست آورد.

به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جریان یک کارزار انتخاباتی در آیووا به شدت به این تصمیم دولت واشنگتن انتقاد کرد و گفت: اگر بار دیگر بتوانم به کاخ سفید وارد شوم با طالبان قرارداد تجاری می‌بندم تا بتوانیم مجدد کنترل پایگاه هوایی بگرام را به دست بگیریم.

کاندیدای ۷۷ ساله انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا همچنین مدعی شد، این پایگاه هوایی درست یک ساعت با جایی که چین در حال ساخت موشک‌های هسته‌ای خود است، فاصله دارد و ادامه داد: این پایگاه اکنون در اشغال آنهاست.

رئیس جمهور سابق آمریکا با تأکید بر اینکه «ما می‌خواستیم بگرام را حفظ کنیم»، افزود: اکنون نیز کنترل دوباره این پایگاه هوایی را برای حضور در افغانستان نمی‌خواهد، بلکه قصد دارد چین را زیر نظر داشته باشد.

وی افزود: ما می‌خواستیم بگرام را حفظ کنیم، بگرام بزرگترین پایگاهی است که تقریباً در هر جای دنیا وجود دارد و ما آن را رها کردیم.  برای ساخت این پایگاه چندین سال پیش میلیاردها دلار هزینه شد؛ ما برای افغانستان به آن نیاز نداشتیم، بلکه این پایگاه درست در نزدیکی جایی بود که چینی‌ها موشک‌های هسته‌ای خود را می‌سازند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم در این مورد گفته است: ما هرگز نمی‌گذاریم که افغانستان میدان رقابت کشورها باشد و این اجازه را به کسی نمی‌دهیم.

نیویورک تایمز: ترامپ به قدرت برسد، مهاجران افغان را اخراج می‌کند

کلیدواژه