دلو 29, 1402 16:37 Asia/Kabul
  • مردم افغانستان منتظرند که جامعه جهانی راه حلی برای مشکلات آنان پیدا کند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: انصراف طالبان از شرکت در نشست دوحه در مورد افغانستان به معنای آن است که خواهان حل مشکل این کشور از طریق گفت و گو نیستند.

مصطفی علیزاده در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: نشست دوحه یک نشست مهم برای افغانستان است و مردم این کشور منتظرند که جامعه جهانی راه حلی برای مشکلات آنان پیدا کند، جامعه جهانی هم به دنبال آن است که با طالبان، نمایندگان گروه های مخالف حکومت فعلی و نمایندگان زنان در مورد رسیدن به یک راه حل برای مشکلات افغانستان گفت و گو کند بنابراین طالبان نباید فقط به دنبال تامین منافع خود و بهانه جویی باشند.

گفتنی است وزارت خارجه حکومت طالبان با انتشار بیانیه از انصراف خود برای شرکت در نشست دوحه خبر داده و یاد آور شده که حکومت طالبان به سازمان ملل متحد گفته اگر به عنوان تنها طرف مسوول در نشست دوحه شرکت کند و زمینه مذاکرات شفاف در مورد تمام مسایل در سطح بالا میان هیات آنان و سازمان ملل متحد فراهم شود ثمربخش خواهد بود اما چون پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده نشست را بی نتیجه می داند و در آن شرکت نمی کند.

علیزاده گفت: افغانستان از سال ها قبل در جنگ بسر می برد و کسی هم مسوولیت این وضعیت را به عهده نمی گیرد و اکنون نشستی مانند نشست دوحه که کشورهای منطقه و فرامنطقه در آن حضور دارند برای افغانستان مهم است و اگر یکی از بازیگران اصلی در افغانستان در آن حضور نداشته باشد نمی تواند به نتیجه مطلوب برسد.

وی افزود: تنها راه برون رفت افغانستان از وضعیت کنونی همدیگرپذیری و جستجوی ریشه های مشکلات و از بین بردن آن ها است، در صورتی که تمام بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای که در قضایای افغانستان دخیل هستند در چنین نشستی حضور داشته باشند و تصمیم جدی هم اتخاذ شود دنیا از آن استقبال می کند. اما اگر قرار باشد مانند نشست های سال های قبل در دوحه باشد که به فروپاشی حکومت افغانستان انجامید مورد استقبال نخواهد بود. برآیند این نشت ها باید خروج افغانستان از بحران و برقراری صلح و ثبات، آبادی و آبادانی در افغانستان باشد.

به گفته این استاد دانشگاه در افغانستان انصراف طالبان از شرکت در نشست دوحه به معنای آن است که طالبان خواهان حل مشکل افغانستان از طریق گفت و گو و مذاکره و پذیرش خواست های مردم افغانستان نیستند. طالبان باید در این نشست حضور پیدا می کردند و از حضور نمایندگان زنان و گروه های مخالف خود در آن نمی ترسیدند زیرا شرکت نکردن طالبان در این نشست باز هم اوضاع افغانستان را پیچیده تر می کند که برای مردم افغانستان و حکومت طالبان تبعات منفی خواهد داشت.

علیزاده بیان کرد: سران حکومت فعلی در افغانستان طی حدود دو نیم سال گذشته فقط حرف زده اند، اگر آن ها گفته اند خواهان صلح و حل مشکلات افغانستان هستند فقط در حد حرف بوده است اما زمانی که بحث جدی تر می شود عقب می کشند و این به معنای آن است که در گفته های خود جدی نیستند.

وی اضافه کرد: جامعه جهانی و کشورهای منطقه به دنبال حل مسایل افغانستان هستند البته منافع خود را هم دنبال می کنند. طالبان هم باید به دنبال حل مشکل افغانستان باشند در غیر اینصورت این کشور از وضعیت کنونی خارج نخواهد شد، اقوام مختلف و زنان جزء جدایی ناپذیر جامعه افغانستان هستند و مردم هم از این وضعیت خسته شده اند. بنابراین باید از فرصت ها به بهترین وجه استفاده شود تا این کشور از وصعیت کنونی خارج شود.

 

کلیدواژه