ثور 19, 1403 13:14 Asia/Kabul
  • امریکا که خود گروه های تروریستی را ایجاد کرده اکنون از فعالیت این گروه ها ابراز نگرانی می کند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: امریکا که از گسترش نفوذ داعش و دیگر گروه های تروریستی در افغانستان و پاکستان ابراز نگرانی می کند، خود و شرکایش این گروه ها را ایجاد کرده اند.

نجیب الرحمان شمال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به گزارش انستیتوت صلح امریکا که گفته تهدیدهای داعش و دیگر گروه های هراس افکن در برابر امنیت امریکا و کشورهای منطقه و جهان از افغانستان و پاکستان افزایش یافته، اظهار کرد: کشورهای بزرگ دنیا مانند امریکا خود برای رسیدن به اهداف شان در کشورهای منطقه گروه های افراط گرا مانند داعش و القاعده را ایجاد و تقویت کرده اند.

وی افزود: اکنون گسترش نفوذ و حملات دهشت افکنانه این گروه ها در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه باعث نگرانی کشورهای مختلف از جمله خود امریکا شده و در صورتی که گروه هایی مانند داعش بتوانند با توجه به شرایط نابسامان در افغانستان سربازگیری کنند نفوذشان در این کشور، پاکستان و سایر کشورهای منطقه گسترش خواهد یافت که باعث به هم خوردن صلح و ثبات نه تنها در افغانستان بلکه در کل منطقه و جهان خواهد شد.

این کارشناس سیاسی در مورد چگونگی پیگیری اهداف غربی ها به ویژه امریکا در افغانستان هم بیان کرد: کمک های اقتصادی امریکا به حکومت طالبان ادامه دارد و بنا به اذعان نهادهای امریکایی دولت آن کشور از کمک کنندگان بزرگ به اقتصاد افغانستان است.

شمال تصریح کرد: امریکا به خاطر رقابت هایی که با کشورهای بزرگ منطقه مانند روسیه، چین و هند دارد به هیچ وجه حاضر نیست افغانستان را ترک کرده و منافع خود را از دست بدهد در غیر اینصورت شکست قطعی اش در منطقه رقم خواهد خورد. اگر چه امروز امریکا در افغانستان و منطقه حضور نظامی و امنیتی ندارد، به حضور استخباراتی و امنیتی خود ادامه داده است.  

این کارشناس سیاسی با اشاره به تاکید حکومت طالبان بر سرکوب گروه های تروریستی مانند داعش در افغانستان، رد گزارش انستیتوت صلح امریکا و اینکه از خاک افغانستان تهدیدی متوجه کشورهای دیگر نیست عنوان کرد: این گروه ها اهداف استراتژیک زیادی در منطقه دارند، به دنبال این اهداف هستند و برای این منظور به قتل و کشتار مردم بیگناه افغانستان هم ادامه می دهند.

وی اضافه کرد: حکومت سرپرست در افغانستان وظیفه دارد در همکاری با کشورهای دیگر برای نابودی گروه های تروریستی اقدام کند.

 

کلیدواژه