سرطان 02, 1403 12:27 Asia/Kabul
  • نماینده سازمان ملل: مشارکت طالبان در نشست دوحه مشروعیت بخشیدن به آنها نیست
    نماینده سازمان ملل: مشارکت طالبان در نشست دوحه مشروعیت بخشیدن به آنها نیست

نماینده دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان گفت که حضور طالبان در نشست سوم دوحه به معنی عادی‌سازی و مشروعیت‌ بخشیدن به این گروه نیست.

به گزارش رادیو دری، رزا اوتونبایوا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل هدف کنفرانس دوحه ۳ را تقویت گفت‌وگو بین مقامات حکومت طالبان و جامعه بین‌المللی دانست.

او گفت: با وجود حفظ ثبات نسبی، نشانه‌های فزاینده‌ای از نارضایتی مردم در افغانستان در حال ظهور است. این وضعیت یکجا با بحران رابطه جهان با افغانستان و مشکلات ساختاری برجسته شده در گزارش مستقل (فریدون سینیور اوغلی) که سال گذشته منتشر شد، تشدید شده است. جامعه بین‌المللی (در افغانستان) همچنان در حالت مدیریت بحران قرار دارد و به همین دلیل از طرف‌های دخیل خواسته می‌شود که برای دریافت راه حل پایدار به اهداف این گزارش متعهد بمانند.

پس از دو ماه مذاکرات و رایزنی بین مقامات سازمان ملل با حکومت سرپرست، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست گفت: طالبان در نشست دوحه۳ شرکت می کنند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان پس از انتشار صحبت‌های مجاهد، در حساب رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در جریان مذاکرات دو ماه گذشته با سازمان ملل، دستورکار و ترکیب نشست بعدی دوحه با حکومت سرپرست در میان گذاشته شده است.

او ادامه داد: اگر تغییری در ترکیب و دستور کار جلسه ایجاد شود، مسلماً در تصمیم گیری ما تاثیر خواهد داشت و سپس با همه طرف‌ها در میان گذاشته خواهد شد.

نشست شورای امنیت درباره افغانستان روز جمعه برگزار می‌شود

طالبان خواستار بازتاب واقعیت‌های افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل شد

کلیدواژه