گرامیداشت سالروز 28 اسد و تأکید طالبان بر حفظ آزادی و استقلال افغانستان
(last modified 1403-05-28T11:24:47+00:00 )
اسد 28, 1403 15:54 Asia/Kabul

در محفلی که به مناسبت بزرگداشت از یکصد و پنجمین سالروز استرداد استقلال افغانستان از بریتانیای کبیر در کابل برگزار شد مقام‌های حکومت طالبان بر اهمیت حفظ آزادی و استقلال کشور تأکید کردند.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، در این محفل ابتدا قاری فصیح الدین فطرت لوی درستیز قوای مسلح حکومت طالبان به اهمیت آزادی و استقلال پرداخته گفت: امروز کشور ما به تمام معنی آزاد و مستقل بوده از هیچ قدرت فرمان نمی گیرد و نیروهای نظامی و دفاعی ما توان دفاع از خاک و وطن را دارد.

سپس ملاعبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست الوزرا با بیان این که آزادی با رگ و خون افغان‌ها عجین است گفت: همان طور که کسب آزادی مهم است پاسداری و حفاظت از آن، مهم‌تر می باشد.

ملابرادر افزود: لازم است در کنار تقویت نیروی معنوی نیروی مادی را هم تقویت نماییم و چگونگی استفاده از آهن را بیاموزیم چرا که آهن با آهن کوبیده می شود.

وی گفت: کشورهایی که استفاده از آهن را می دانند زمین را تسخیر نموده اند.

همچنان مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزرا با اشاره به چهار تجاوز انگلیس و شکست آن کشور گفت: قدر این آزادی را باید بدانیم و در برابر مردم افغانستان باید همه ما تواضع داشته باشیم.

سراج الدین حقانی وزیر داخله هم به جهاد مردم افغانستان اشاره نموده تاکید کرد که باید دسایس بیگانگان را خنثی کرد و با مردم خود روز تا روز نزدیک شد.

وی با که نباید به فکر انتقام بود و نباید حتی از آن یاد کرد زیرا بسیاری هستند که از گذشته خود پشیمانند و نباید با چنین کارهایی ملت و حکومت از یکدیگر به انزوا کشانیده شود.

همچنان مولوی امیرخان متقی وزیر خارجه حکومت طالبان گفت: آزادی گرفته می‌شود و داده نمی شود و ملت هایی که ضعیفند مجبور می شوند غلامی را بپذیرند.

متقی پاسداری از اسلام و شریعت، جلب اعتماد مردم، تقویت اقتصاد و نیروهای امنیتی و نظامی و ایجاد صف واحد بین تمام اقوام را باعث پاسداری از استقلال و آزادی دانست و گفت: باید با مردم خود برخورد نیک داشته باشیم.

مولوی محمد یعقوب مجاهد وزیر دفاع نیز با بیان این که ملت مجاهد افغانستان در یک قرن سه استعمار را شکست داده و باید به تعصبات پایان داده شود خطاب به تمام اقوام افغانستان گفت: به دسایس دشمن توجه نکنید و از نظام مربوط خود پاسداری کنید.

او از نیروهای امنیتی، دفاعی و استخبارات خواست با مردم با احترام و عزت برخود کنند چرا که ملت افغانستان همه دردمند هستند و قربانی داده اند.

در پایان این محفل که در محل وزارت دفاع و با حضور معاونین ریاست الوزرا، اعضای کابینه و نیروهای امنیتی و لشکری برگزار شد، ملابرادر آخند در پای منار آزادی اکلیل گل گذاشت.

بیانیه طالبان در سالروز استرداد استقلال: پیروزی بر استعمار، الهام‌بخش مقاومت افغان‌ها بوده است

کلیدواژه