مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه‌ای از حرکت ضد طالبانی روند وین حمایت کرد
(last modified 1403-06-25T12:23:54+00:00 )
سنبله 25, 1403 16:53 Asia/Kabul
  • مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه‌ای از حرکت ضد طالبانی روند وین حمایت کرد
    مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه‌ای از حرکت ضد طالبانی روند وین حمایت کرد

مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قطعنامه ای، طالبان را بک گروه تروریستی خواند و از از روند وین به عنوان جریان ضد طالبان حمایت کرد.

به گزارش رادیو دری، بر اساس قطعنامه ۱۴۳۳ که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا آن را ارائه داده‌، از طالبان به عنوان یک «سازمان تروریستی» یاد شده و از روند وین به عنوان یک طرح فراگیر برای افغانستان حمایت شده است.

«روند وین» طرح مخالفان طالبان با محور جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود است که در سه سال گذشته تاکنون چهار بار نشست های آن برگزار شده است.

این روند خود را جایگزین «نشست دوحه» می‌داند و چهارمین و آخرین دور نشست های آن، ۴ سرطان با حضور ۷۰ چهره مخالف سیاسی طالبان در اتریش برگزار شد.

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان از گروه‌های مسلح مخالف طالبان، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و عضو شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، محمدعلم ایزدیار معاون پیشین مجلس سنای افغانستان، رنگین دادفر سپنتا مشاور شورای امنیت دولت سابق افغانستان و فوزیه کوفی رهبر حزب موج تحول افغانستان از افرادی هستند که در این نشست حضور یافته‌ بودند.

عضو کنگره آمریکا که لایحه این قطعنامه را به مجلس داده بود گفته است: طالبان با نقض قوانین بین‌المللی، حقوق اساسی مردم را نقض کرده و دست به مواردی خشونت آمیز زده است.

تیم بورچت از کشورهای جهان و آمریکا خواسته است تا در نشست‌های مربوط به «روند وین» شرکت کنند.

طالبان تاکنون به قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا واکنشی نشان نداده‌اند.

این قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا در حالی تصویب شده که به تازگی مایکل مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با علی میثم نظری رئیس روابط خارجی گروه موسوم به جبهه مقاومت ملی افغانستان دیدار و از این گروه ضد طالبانی اعلام حمایت کرده است.

مقاماتی از آمریکا و کشورهای اروپایی در نشست وین حضور یافتند

مقام طالبان در واکنش به نشست وین؛ از آمریکا عبرت بگیرید

نظری: مایکل مک کال از جبهه مقاومت ملی افغانستان اعلام حمایت کرد

کلیدواژه