جوزا 10, 1396 15:33 Asia/Kabul
  • گزارش خبری؛ صدها کشته و زخمی در انفجار تروریستی کابل و واکنش‌های بین‌المللی به  این انفجار

 صدها نفر بر اثر انفجار مهیب صبح چهارشنبه در منطقه دیپلمات نشین وزیر اکبرخان کابل کشته و مجروح شدند.

 به گزارش ایرنا، «فیروزالدین فیروز»، وزیر بهداشت افغانستان در جمع خبرنگاران گفت، بر اثر انفجار امروز  نود نفر جان باختند و چهار صد نفر دیگراز جمله دو کارمند سفارت ژاپن  نیز زخمی شدند که حال بسیاری از آنها وخیم گزارش شده است.

اغلب قربانیان و زخمی های این حمله تروریستی غیر نظامی هستند .

هدف از این انفجار دفتر امنیت ملی افغانستان در منطقه دپیلماتیک نشین کابل اعلام شده است .

مواد انفجاری در یک تانکر آب جاسازی شده بود.

انفجار به حدی قوی بود که صدای آن در تمام نقاط کابل شنیده شد و تا یک کیلومتری شیشه های ساختمان ها شکسته شد و بیش از 50 خودرو نیز منهدم شد .

سفارت جمهوری اسلامی ایران و دفتر خبر گزاری صدا وسیما در کابل نیز بر اثر این انفجار مهیب خسارت دید . 

برخی از سفارتخانه های خارجی از جمله ژاپن ، هند ، المان ، فرانسه و انگلیس هم آسیب های  زیادی متحمل شدند.

اغلب نمایندگی‌های سیاسی و اقتصادی کشورهای خارجی در منطقه "وزیراکبر خان" کابل واقع شده است. 

انفجار تروریستی منطقه دیپلمات نشین کابل بازتاب زیادی داشت .

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان این جنایت ضد انسانی را محکوم کردو آنرا کار دشمنان افغانستان دانست .

بهرام قاسمی  سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم حمله خونین صبح امروز کابل را محکوم و با دولت و ملت افغانستان ابراز همدردی کرد.

بهرام قاسمی  گفت و گو و مذاکره میان دولت افغانستان و مخالفان را تنها راه پایان جنگ ، تامین امینت و برقراری صلح و ثبات در افغانستان دانست.

وزارت امورخارجه  پاکستان نیز در بیانیه ای  انفجار تروریستی مرگبار صبح امروزدر منطقه دیپلماتیک نشین کابل را  محکوم کرد ."پاکستان در این بیانیه  مراتب تسلیت و همدردی خود را به ملت و دولت افغانستان به ویژه خانواده های قربانیان ابراز می دارد .

 در این بیانیه آمده است  انفجار صبح امروز کابل  خسارتی  به محل سکونت برخی دیپلمات های پاکستانی و کارکنان سفارت پاکستان در کابل وارد کرد و شماری زخمی شدند .

سوشما سواراج" وزیر امور خارجه هند هم این اقدام تروریستی را محکوم و اعلام کرد همه کارکنان سفارت هند در افغانستان پس از انفجار مهیب در منطقه دیپلماتیک کابل سالم هستند.وی افزود در این انفجار  به ساختمان سفارت هند در کابل خسارت وارد شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه  نیز در گفت وگو با  خبرنگاران در مسکو  این حمله   تروریستی را محکوم و با دولت و ملت افغانستان ابراز همدردی کرد. خانم  «ماریا زاخارووا»  Maria Zakharova با انتقاد از رفتار دوگانه غرب در مبارزه  با تروریسم گفت سیاست های دوگانه  غرب هیچ کمکی به ریشه کنی تروریسم نمی کند.

وزیر خارجه قطر در صفحه خود در توئیتر در این رابطه نوشت: قطر حمله شنیع ( تروریستی) در کابل را که به کشته شدن شمار بسیاری از افراد بی‌گناه منجر شد، را قویا محکوم می کند.

وی افزود: از نگاه قطر، تروریسم و خشونت به هر شکل آن، محکوم است.

همچنین وزیر خارجه آلمان این حمله را که در نزدیکی سفارت این کشور اتفاق افتاده بود محکوم کرد و گفت: در این حمله چند تن از کارمندان این سفارتخانه زخمی شدند و نگهبان سفارتخانه نیز در این حمله کشته شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: وقوع این انفجار از اراده آلمان برای کمک به افغانستان و همچنین نیروهای نظامی این کشور نخواهد کاست.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در حساب توییتر خود نوشت: من حمله هولناک در کابل را محکوم می کنم.

دبیرکل ناتو افزود: یاد ما با افرادی است که متاثر از این حمله شدند، ناتو در کنار افغانستان در جنگ علیه تروریسم ایستاده است.

طالبان هرگونه ارتباط با حمله  انفجاری کابل پایتخت افغانستان را رد کرد .

 ذبیح الله مجاهد  ضمن محکوم کردن این حمله گفت نیروهای این گروه در انفجار تروریستی در منطقه وزیر اکبرخان  کابل هیچگونه دخالتی نداشته اند .

وی مدعی شد طالبان مکان هائی که غیر نظامیان رفت وآمد می  کنند هدف  قرار نمی دهند. 

تاکنون فرد یاگروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است .

 

کلیدواژه