حوت 03, 1396 17:24 Asia/Kabul
  • افتتاح پروژه تاپی‎ در ولایت هرات، امروز / ورود مقامات عالیرتبه افغانستان،ترکمنستان پاکستان و هند به هرات

پروژه تاپی یکی بزرگترین پروژه‌های اقتصادی در منطقه، قرار است امروزجمعه با حضور محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و رهبران کشورهای ترکمنستان، پاکستان و هند در یک مراسم ویژه در ولایت هرات افتتاح گردد.  

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در همین حال شاه حسین مرتضوی سخنگوی رییس جمهورافغانستان در یک نشست خبری افتتاح این پروژه را موفقیت حکومت وحدت ملی در سیاست منطقه ای عنوان کرد.

سخنگوی رییس جمهور افغانستان می گوید با افتتاح پروژه تاپی فرصت های بیشتری در زمینه خط آهن، فایبر نوری و انرژی برق در افغانستان ایجاد خواهد شد.

وی همچنین افتتاح پروژه تاپی را کلید موفقیت میداند و می گوید که از طریق این پروژه سالانه 400  میلیون دالر بر عواید و خزانه افغانستان افزوده می شود.

مرتضوی با اشاره به ناامنی ها در این کشور تاکید کرد که جنگ نمی تواند مانع پیشرفت در افغانستان شود.

افتتاح این پروژه برای مردم افغانستان مفید و مثمر دانسته  شده و گفته می شود که با تطبیق این پروژه‌ بصورت مستقیم و غیر مستقیم برای شهروندان افغان شغل فراهم خواهد شد.

اما حال و هوای شهر هرات در آستانه افتتاح این پروژه منطقه ای:

هرات لحظه به لحظه به مراسم افتتاح رسمی کار عملی پروژه انتقال گاز از کشور ترکمنستان و از طریق افغانستان به کشورهای پاکستان و هند نزدیک می‌شود.

«اشرف غنی» رییس جمهور افغانستان، صدر اعظم پاکستان، وزیر دولت در امور پارلمانی هند و رییس جمهور ترکمنستان به هرات آمدند و آماده هستند تا این پروژه مهم و اقتصادی برای مردم 4 کشور منطقه را که سال‌هاست منتظر آن هستند، افتتاح کنند.

تمام آمادگی‌ها برای این مراسم توسط مردم هرات گرفته شده‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،شهر با شعارهای همگرایی منطقه‌ای، تصاویری با مضامین صلح، همزیستی مسالمت‌آمیز، اقتصاد و فرهنگ مزین شده، نیروهای امنیتی در تمامی نقاط شهر جابجا شدند، مسیرهای عبور مهمانان تزیین شده و افغانستان منتظر کلید خوردن کار عملی این پروژه است.

«وحید قتالی» شهردار هرات گفت: در ماه‌های اخیر شهروندان هرات در زیبا سازی شهر بی‌دریغانه با مسئولان محلی همکاری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های انجام شده در شهر هرات به منظور پذیرایی از مهمانان تاپی عمدتا با حمایت بخش‌های خصوصی صورت گرفته، تصریح کرد: تاپی نوید خوشی برای فردایی بهتر برای مردم افغانستان است و طرح‌های بازسازی چهره زیبایی برای این ولایت افغانستان خواهد داد.

صبح امروز رییس جمهور همراه با صدر اعظم کشور پاکستان و وزیر دولت در امور پارلمانی کشور هند به ترکمنستان رفتند و در مراسمی که به منظور افتتاح تاپی برگزار شده بود اشتراک کردند.

در این مراسم بر اهمیت این پروژه تاکید شد و خاطرنشان گردید تاپی برای همگرایی و تقویت روابط منطقه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

لحظاتی قبل رییس جمهور و مهمانان خارجی به هرات آمدند و بر اساس برنامه‌ای که از قبل آماده شده پس از ادای نماز جمعه کار عملی تاپی در قالب مراسمی با شکوه در تالار مولانا آغاز خواهد شد.

1200 تن مهمان داخلی و خارجی در این مراسم حضور خواهند داشت.

به این ترتیب قرار است در برنامه افتتاحیه تاپی چند برنامه فرهنگی – هنری نیز در حضور مهمانان اجرا شود.

«جاوید ضرغام» مسئول بخش فرهنگ ریاست اطلاعات وفرهنگ هرات گفت: برگزاری نمایشگاه آثار هنری و فرهنگی در ترکمنستان و هرات به منظور معرفی فرهنگ و تاریخ کهن افغانستان از این جمله است.

شهروندان هرات اما از این رویداد به شدت خوشحالند.

مردم با برپایی جشن‌های خیابانی و نصب پرچم‌های کشورهای عضو تاپی بر سر در منازل و مغازه‌هایشان حمایت و پشتیبانی خودرا از طرح‌های زیربنایی و اقتصادی اعلام کردند.

مردم از مسئولان شهرداری هرات خواستند روند بازسازی و نوسازی هرات که به خاطر افتتاح تاپی آغاز شده هم چنان ادامه داشته باشد.

نیروهای امنیتی نیز در این شب و روزها سنگ تمام گذاشته و در هر موقعی از شبانه روز در همه نقاط شهر هرات سرگرم تامین امنیت هستند.