ثور 14, 1398 14:12 Asia/Kabul

دلیل کندی روند مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان تفاوت نگاه آنان به این مذاکرات و مساله صلح افغانستان است

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: دلیل کندی روند مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان تفاوت نگاه آنان به این مذاکرات و مساله صلح افغانستان است.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: هدف نهایی طالبان از هر نوع مذاکره و مصالحه ای این است که به قدرت برسند یعنی در مرحله اول شریک قدرت شوند و از آنجایی که تصور می کنند در افغانستان پایگاه اجتماعی قوی دارند حق خود می دانند که در مرحله بعد به قدرت بازگردند.

وی افزود: اما نگاه امریکایی ها متفاوت است به گونه ای که آنان می خواهند طالبان در افغانستان شریک قدرت باشند و این به آن ها کمک کند که بصورت آبرومندانه نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند و حضورشان به پایگاه هایشان محدود باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان این را نمی پذیرند ضمن اینکه حاضر به گفت و گو با حکومت افغانستان هم نیستند در حالیکه امریکایی ها به دنبال آن هستند که اگر قرار است مذاکره و مصالحه ای صورت بگیرد باید بین دولت مرکزی افغانستان و طالبان باشد، این اختلاف دیدگاه طرفین مذاکرات را با کندی مواجه کرده است.

ملا زهی عنوان کرد: از طرف دیگر طالبان و امریکایی ها هیچ کدام در موقعیتی نیستند که بخواهند مذاکرات را خاتمه یافته اعلام کنند، به نظر می رسد که امریکایی ها حامیان مالی طالبان یعنی عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی و حامیان نظامی آنان یعنی پاکستانی ها را تحت فشار قرار می دهند تا طالبان را وادار به انعطاف کنند.

وی اظهار کرد: به هر صورت بازگشت کامل طالبان به قدرت در افغانستان امکان پذیر نیست اما امکان شریک شدن آنان در قدرت به خاطر پایان جنگ وجود دارد با وجود این تفاهم لازم باید بین دولت افغانستان و طالبان صورت بگیرد.

ملازهی تصریح کرد: اگر طالبان بر مواضع خود و تمامیت خواهی شان اصرار بورزند و مذاکرات با بن بست مواجه شود ممکن است بحث تجزیه افغانستان هم پیش بیاید اما طرح این مساله که طالبان به شرط دستیابی به قدرت از موضع خود مبنی بر خروج امریکایی ها دست بردارند هم منطقی نیست زیرا امریکایی ها اصولاً با قصد خروج کامل به افغانستان نیامده اند و اهداف و برنامه های درازمدتی در این کشور دارند.

وی اضافه کرد: گذشته از مساله افغانستان امریکا رقابت های رو به رشد با چین، روسیه و ایران را مد نظر دارد و می خواهد در افغانستان پایگاه نظامی داشته و سال ها باقی بماند.

 

کلیدواژه