سرطان 06, 1398 08:26 Asia/Kabul
  • سفیر ایران در افغانستان: میوه های افعانستان از طریق بندر چابهار به دنیا صادر می شوند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: میوه های تازه و خشک افعانستان از طریق بندر چابهار به کشورهای مختلف دنیا صادر می شوند.

به گزارش رادیو دری به نقل از ایرنا،محمدرضا بهرامی چهارشنبه شب در نشست با سرمایه گذاران که در منطقه آزاد چابهار برگزار شد اظهار داشت: فرصت‌های سرمایه گذاری و مزیت‌های تجاری و اقتصادی بندر و منطقه آزاد چابهار می‌تواند برای تجار افعانستان مفید و جذاب باشد و باید بیشتر در این منطقه حضور پیدا کنند.

وی با ابراز خوشحالی از حضور در جمع تجار و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی غیرایرانی بویژه دوستان افغانستانی در چابهار اظهار امیدواری کرد که مجموعه گفت و گوهای این نشست بتواند تصویر روشن از وضعیت موجود در چابهار، مشکلات و موضوعاتی که می‌تواند به هر دو طرف در همکاری‌های اقتصادی و تجاری کند را فراهم کند.

سفیر ایران در افغانستان گفت: یکی از مهم‌ترین امتیازها و ویژگی‌هایی که فعالیت در چابهار را دارای اهمیت بیشتری می‌کند بحث استثنا شدن آن از تحریم‌ها و ترانزیت کالا از افغانستان به دیگر کشورها و برعکس است که به اندازه کافی جاذبه لازم را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: تنها موضوع ترانزیت از طریق بندر چابهار مطرح نیست چراکه مسائل مختلف دیگری نیز وجود دارد از جمله ضرورت راه‌اندازی یک خط منظم کشتیرانی بین بندر چابهار با برخی بنادر خلیج فارس و دهلی در هند که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد زیرا تسهیلاتی مانند ترانزیت میوه تازه و خشک را از طریق بندر چابهار فراهم می کند.

بهرامی بیان کرد: کار در چابهار را از ۲ منظر نگاه می‌کنیم، یک منظر سرمایه‌گذاری انجام شده توسط تجار و دیگر مستثناء بودن آن در بحث ترانزیت است که می‌تواند ظرفیت مضاعفی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: موارد مطرح شده فرصت‌ها و مزیت‌های بیشتری در مقایسه با برخی مناطق دیگر در جهت سرمایه‌گذاری و تجارت در چابهار را برای تجار فراهم می کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: نگاهی که در سطوح بالا در ایران نسبت به این مساله وجود دارد مبتنی بر اصل برد -‌برد است؛ ما معتقدیم تاجر باید سود خود را ببرد چراکه اگر نتواند سود کند به طور قطع انگیزه‌ای برای کار کردن در این منطقه نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: ما هم به عنوان کشور پذیرنده به طور طبیعی می‌بایست از مزیت سرمایه‌گذاری خارجی در این منطقه بهره‌مند شویم.

بهرامی افزود: بندر چابهار به هیچ وجه قصد رقابت با هیچ نقطه‌ای را ندارد، چراکه ما نمی‌خواهیم این بندر را درگیر موضوعات سیاسی منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای کنیم.

کلیدواژه