سنبله 05, 1398 10:22 Asia/Kabul
  • رویکرد ایران نسبت به پناهندگان، اخلاقی و بشردوستانه است

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که رویکرد اصلی و واقعی آن‌ها نسبت به پناهندگان، به خصوص در شرایط تحریم کنونی، همان رویکرد اخلاقی بشردوستانه و خداپسندانه است، تأکید کرد که ایران به تنهایی نمی‌تواند حجم عظیم پناهندگان را سامان‌دهی کند و جامعه‌ بین‌المللی و کشورها ضمن افزایش کمک‌ به پناهندگان، برخی از این پناهندگان را در کشورهای ثالث بپذیرند.

به گزارش رادیو دری به نقل از آوا،دکتر محمودی در گفت‌وگوی ویژه با خبرنگاران در تهران، با بیان این‌که بیش از 40 سال است که جمهوری اسلامی ایران میزبان شهروندان و مردم افغانستان است، تأکید کرد: "همیشه به عنوان یک شهروند، همان طوری که به اتباع ایرانی توجه داشتیم، سعی کردیم به عزیزان افغانستان نیز توجه شود". 

این مقام ارشد سامان‌دهی امور اتباع و مهاجرین خارجی در ایران که در ماه‌های گذشته این مسئولیت جدید را به عهده گرفته، در مورد برنامه‌های خود در پست مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران گفت: "لازمه هر کار مدیریتی توجه به مبانی علمی، استفاده از تجربیات و داده‌هاست و این‌که بر اساس یک روش منطقی و اصولی کار را دنبال کرد.اداره کل اموراتباع و مهاجرین خارجی یکی از ادارات بسیار پر کار، سنگین و حساس است، چون مسئولیت هماهنگ‌سازی دستگاه‌ها، سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی و اتخاذ تصمیم‌های راهبری در حوزه اتباع را به عهده دارد". 

وی افزود که یک بخش عمده دیگر کار آن‌ها، هماهنگی سازمان‌ها و اینجوهای بین‌المللی و هم‌چنین داخلی، برای خدمات‌رسانی به حوزه امور پناهندگان است.

وی در پاسخ به سوال دیگر در مورد رویکرد کنونی ایران در قبال پناهندگان افغانستانی با وجود تحریم‌ها علیه این کشور تأکید کرد: "رویکرد اصلی و واقعی ما نسبت به پناهندگان، همان رویکرد اخلاقی بشردوستانه و خداپسندانه است.کسی بی‌دلیل دست به حرکت سخت و دشوار مهاجرت و پناهندگی نمی‌زند، این‌ها نیاز دارند مورد حمایت و توجه قرار بگیرند و رویکرد اصلی ما این است که این حضور با کمک سازمان‌های بین‌المللی سازمان‌دهی گردیده و به آن‌ها کمک شود". به تنهایی امکان‌پذیر نیست!

اما مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران تصریح نمود که به تنهایی نمی‌توانند یک حجم عظیمی از پناهندگان از افغانستان، عراق، پاکستان و دیگر کشورها را سامان‌دهی کنند و نیاز به کمک کشورها و سازمان‌ها و اینجوهای بین‌المللی است.

 وی به عنوان مثال خاطرنشان کرد: "شما حوزه‌های آموزشی را ببینید؛ ساخت مدارس، تحصیل در دانشگاه‌ها، حوزه‌های بهداشتی، سلامت، درمان، حوزه‌های فرهنگی، اشتغال، کار و... این‌ها یک پروسه و پروژه بسیار عظیم است و سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان ملل و کمیساریا موظف اند نه تنها در ایران، بلکه در هر کشوری، به موضوع پناهندگان توجه کنند و مکمل اقدامات در داخل کشورها باشند".

کلیدواژه