قوس 29, 1398 11:30 Asia/Kabul
  •  گزارش جدید دبیرکل سازمان ملل درباره برجام؛ انتقاد از آمریکا و حمایت از برجام

دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت، خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها ضد ایران مایه تاسف است.

هشتمین گزارش "آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره برجام روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت بررسی شد و در این گزارش، تحریم‌های یکجانبه آمریکا ضد ایران برخلاف اهداف ترسیم شده در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت اعلام شده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود درباره برجام آورده است، بر اساس قطعنامه 2231 همه کشورها باید بتوانند با ایران تجارت آزاد داشته باشند.

آنتونیو گوترش تصریح کرده است، برنامه جامع اقدام مشترک درباره مساله هسته‌ای ایران یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلماسی چند جانبه است.

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد، برجام حمایت طیف وسیعی از اعضای سازمان ملل متحد را با خود دارد و در قطعنامه 2231 سال 2015 مورد تایید قرار گرفته است.

گوترش تاکید کرد، بخش اساسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برداشته شدن تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اجازه دادن به این کشور برای عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی است.

دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد، از 16 ژانویه 2016( 26 جدی 1394 ) تا 14 ژوئن 2019 ( 24 جوزا 1398) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 15 بار به شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش داد که ایران به همه تعهدهای برجامی خود پایبند بوده است.

گوترش تاکید کرد، اقدام آمریکا در اعمال دوباره تحریم‌ها ضد ایران برخلاف اهداف ترسیم شده در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت بوده و ممکن است مانع توانایی ایران در اجرای مقررات خاص برجام و این قطعنامه شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین به تصمیم ایران در کاهش تعهدهای برجامی خود اشاره کرد که به دنبال اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا و ناتوانی دیگر کشورها در عمل به تعهداتشان اتخاذ شده است و گفت مهم است که همه این اقدامات ایران برگشت‌پذیر است. 

کلیدواژه