عقرب 26, 1399 13:24 Asia/Kabul
  • گفت‌وگوهای جدی پیرامون احداث سد در افغانستان و حق‌آبه هیرمند در جریان است
    گفت‌وگوهای جدی پیرامون احداث سد در افغانستان و حق‌آبه هیرمند در جریان است

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره احداث سد در افغانستان و حق آبه هیرمند گفت: معاون وزیر خارجه افغانستان در ایران است و گفت‌وگوهای جدی درباره موضوعات مختلف در جریان است.

 «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره احداث سد در افغانستان و حق آبه هیرمند گفت: معاون وزیر خارجه افغانستان در ایران است و گفت‌وگوهای جدی درباره موضوعات مختلف در جریان است. به صورت جدی با برادران در افغانستان در این زمینه صحبت کردیم. موضوعات ساده‌ای نیست و در چارچوب قراردادهای فیمابین این موضوع باید پیگیری شود. با جدیت در حال پیگیری تمامی موضوعات از جمله این موضوع هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سند جامع همکاری‌های ایران و افغانستان بیان کرد: گفت‌وگوهای جدی در این زمینه انجام شده در سفرهای مقامات دو کشور و انشا‌الله امیدواریم در اولین فرصت با رعایت همه چارچوب‌ها و بندها این را نهایی کنیم و به محض نهایی شدن خدمت رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

خطیب زاده درباره اینکه آیا ایران با لغو محدودیت‌های تسلیحاتی آمادگی دارد به افغانستان و عراق سلاح بفروشد؟ اظهار داشت: ایران یک دولت مسئول است و به دنبال فروش سلاح نیست ولی به دنبال همکاری‌های دفاعی است البته با توجه به لغو محدودیت‌های تسلیحاتی حق ایران است که در چارچوب یک دولت مسئول به نیازهای مشروع کشورهای دیگر جامه عمل بپوشاند. ما هیچ محدودیتی در چارچوب قواعد و مقررات بین المللی نداریم که نیازهای دفاعی کشورهای دیگر را تامین کنیم و از این حق کوتاه نیامده و از این حق استفاده کرده و خواهیم کرد.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات پادشاه عربستان گفت: حکام آل سعود، فقط به ظرفیت‌های جهان اسلام و منطقه دل ببندند و دست دوستی ایران همچنان به سوی تمامی کشورهای اسلامی دراز است.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه نمی‌توان با کُشتن مردم یمن به صلح رسید، تصریح کرد، نمی‌توان با گروه‌های تکفیری اتحاد ایجاد کرد و منابع جهان اسلام را به خیانت به آرمان فلسطین معطوف کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه تهران تمامی خطاها، نقشه‌ها و توطئه‌های آل سعود را می‌داند، افزود: ایران و عربستان همسایه هم هستند و چاره‌ای ندارند برای تعالی منطقه دست به دست هم بدهند.

خطیب زاده همچنین با اشاره به تحولات در مرزهای شمال غربی ایران گفت: مرزهای شمال غربی ایران هیچ تغییری نکرده است و کریدوری هم که گفته می‌شود جاده ترانزیتی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مسیر حل بحران قره باغ را روشن دانست و اظهار کرد، ایران از هرگونه حل دائمی این بحران استقبال می‌کند و طرح ارائه شده ایران همپوشانی جدی با طرح اجرا شده دارد.

خطیب زاده درباره موضوع برجام و دولت جدید آمریکا نیز تاکید کرد، در صورت ایفای تعهدات طرف‌های برجام، ایران پاسخ مناسب می‌دهد.

کلیدواژه