قوس 10, 1399 17:48 Asia/Kabul
  • دعوت ایران از اعضای شانگهای برای مشارکت در ساخت راه آهن چابهار- زاهدان
    دعوت ایران از اعضای شانگهای برای مشارکت در ساخت راه آهن چابهار- زاهدان

معاون اول رئیس جمهوری ایران با یادآوری اهمیت بندر چابهار و اتصالات ریلی آن در مسیر افغانستان و آسیای مرکزی از اعضای سازمان همکاری شانگهای برای همکاری در پروژه عظیم ریلی چابهار به زاهدان دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، اسحاق جهانگیری بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در نوزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگ‌های که به میزبانی کشور هند و از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن قدردانی از آقای ونکایا نایدو، معاون رئیس جمهور هند به خاطر میزبانی این نشست اظهار کرد: در دنیای پرمخاطره امروز، نهادهای منطقه‌ای یکی از مؤثرترین سازوکارهای مدیریت و حل و فصل مسائل منطقه‌ای، جهانی و حتی ملی هستند. به این اعتبار، اعضای سازمان همکاری شانگهای می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های وسیع همکاری‌های چندجانبه، نقش مهمی در توسعه و پیشرفت ایفا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با عنایت به موقعیت جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی و اقتصادی ویژه خود که پیوند دهنده مناطق گوناگون از جمله آسیای مرکزی و قفقاز، آسیای غربی و خاورمیانه است و بین دریاهای مهم خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب واقع شده، آمادگی دارد به عنوان یکی از کانون‌های غنی انرژی و شاهراه‌های مواصلاتی منطقه با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای پیشبرد اهداف اقتصادی مشترک از جمله انتقال و صادرات انرژی و ترانزیت کالا همکاری کند.

جهانگیری اضافه کرد: به این منظور، بهره برداری از ظرفیت بندر چابهار در جهت رونق کریدور شمال- جنوب، سی پَک و ابتکار "یک کمربند، یک راه" چین می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی با تشریح موقعیت و اهمیت بندر چابهار گفت: اهمیت بندر چابهار و اتصالات ریلی آن، در مسیر افغانستان و آسیای مرکزی، موجب شده است تا ایران به رغم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، احداث راه آهن چابهار به زاهدان را شروع نماید.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: فرصت را مغتنم می‌شمارم و از کشورهای دیگر به ویژه اعضای سازمان همکاری شانگهای برای مشارکت در این پروژه عظیم دعوت به عمل می‌آورم.

کلیدواژه